مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

افسردگی ، طبقه بندی و دیدگاه های موجود در مورد افسردگی

افسردگی ، طبقه بندی و دیدگاه های موجود در مورد افسردگی

شیوع و گسترش افسردگی در جهان نگرانی جامعه بین المللی را برانگیخته است.
سلامت و تندرستی از اولویت‏‌‌های هر جامعه و کلید دستیابی به پویایی و شکوفایی محسوب می‌شود به ویژه در دوره‌ای که به دلیل‏‌‌های گوناگون این موهبت الهی تا حدودی به خطر افتاده است.
اهمیت همین موضوع سبب شد تا در ١۹۴۶ میلادی کشورهایی چون برزیل و چین در کنفرانس سانفرانسیسکو به تشکیل نهادی بین المللی در این ارتباط بیاندیشند؛ مبنای فکری که ۲ سال بعد( ١۹۴۸ میلادی) به تنظیم و تصویب اساسنامه «سازمان جهانی بهداشت»( WHO) انجامید.
به بیان دیگر این سازمان معتبر بین المللی وظیفه‌‌هایی چون «راه اندازی و پیشبرد فعالیت‏‌ها در راستای کنترل همه گیری‏‌ها و بیماری‏‌‌های بومی، سازماندهی همکاری‏‌‌های فنی مناسب در زمان‏‌‌های اضطراری و بحران ها، کمک به دولت‏‌ها در راستای تقویت خدمات بهداشتی و ترویج استانداردهای توسعه یافته آموزشی و تربیتی در تخصص‏‌‌های مربوط به سلامت و بهداشت» را بر عهده دارد.
افسردگی از شایع‌ترین اختلالات همراه با اختلال وسواسی‌ جبری است.
داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک‌طرفه و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: وسواس‌های عدم کنترل بر فعالیت‌های ذهنی( ۲۷/١۶۲=F، ۰۰۰١/

احساس دمغی، بی‌حوصلگی، غمگینی، ناامیدی، دلسردی و ناخشنودی همگی از تجربیات افسردگی رایج هستند. این حالت را افسردگی بهنجار می‌گویند. افسردگی یک بیماری جسمی – روانی ، است که می تواند در روان افراد نشانه های مختلف رااز خود بروز دهد اما درهرکس میزان و ابعاد این نشانه ها با دیگری متفاوت است. افسردگی اختلالی است که برتفکر ، خلق ، احساسات ، رفتاروسلامت جسمی تاثیر می گذارد. افسردگی پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است وتنها زمانی نا بهنجار تلقی میشود که یا با واقعه ای که رخ داده متناسب نباشد ویا فراتر از حدی که برای اکثر مردم نقطه ای آغاز بهبود است ادامه یابد ومشخصه ای اساسی افسردگی ناامیدی وغمگینی است .

منبع : مقاله افسردگی ، طبقه بندی و دیدگاه های موجود در مورد افسردگی

نیاز سنجی

نیاز سنجی

امروزه مسیله ارزیابی و سنجش نیازهای آموزشی کارکنان در نظام‌های علمی و کاربردی و آموزش آنان که قشر عظیمی از نیروی کار شاغل در سازمان‌ها هستند، جز مسایل ضروری تشخیص داده‌شده است که باید برای رفع آن اقدام شود.
ابتدا عوامل از پیشینه استخراج و این عوامل توسط اساتید بررسی و بومی سازی شد ،١۰ عامل اصلی و ۵۲ شاخص شناسایی گردید و سپس پرسشنامه دلفی فازی طراحی شد تا نیازهای آموزشی کارشناسان حوزه­های آموزش و پژوهش( تعیین سطح مطلوب) مشخص شود، در این پژوهش که نیازسنجی آموزشی براساس رویکرد شایستگی محوری انجام شد، مولفه­های اصلی خروجی دلفی فازی عبارت بود از: مهارت­های ارتباطی،مهارت­های اطلاعاتی، مهارت حل­مسیله، مهارت فنی،مهارت استدلال، مهارت رهبری،مهارت هیجانی و تعاملات اجتماعی،شخصیتی و ارزشی، شایستگی فردی.
مفهوم دیگری که ممکن است با نیاز سنجی یکی فرض شود« شبه نیاز سنجی» است، اما باید توجه داشت که نیاز سنجی با سنجش نتایج یا اهداف و مقاصد و اولویت بندی آنها سرو کار دارد، در حالیکه شبه نیازسنجی با سنجش شبه نیازها( مجموعه‌ای از وسایل، امکانات، تجهیزات و روش‏‌ها برای تحقق نیازها یا نتایج اهداف) سروکار دارد.
شبه نیاز سنجی عموما فرایندی است که بعد از نیاز سنجی انجام می‌گیرد.
اهداف نیازسنجی: ١- فراهم سازی اطلاعات برای برنامه ریزی: از طریق فرایند نیازسنجی اهداف و مقاصد برنامه مورد شناسایی قرار می‌گیرند،اقدامات ضروری برای اجرای برنامه‏‌ها مشخص می‌شوند و نوع و میزان تلاشها و منابعی که برای دستیابی به هدفها باید مصرف شوند، تعیین می‌شوند.
۲- ارزیابی و سنجش: نیازسنجی فرایند ارزیابی اولیه برای اجرای برنامه‏‌‌های آتی است.
برای اجرای طرح خاص یا برنامه مشخصی، ابتدا زمینه ویژه‌ای که برنامه و یا طرح باید در آن اجرا شود، مورد سنجش واقع می‌شود، پس از بررسی، وضعیت نتایج در برنامه‏‌ها منعکس می‌شود و پس از اجرای برنامه و ارزشیابی از آن، نتایج حاصله با وضعیت اولیه مورد مقایسه قرار می‌گیرد.

منبع : مقاله نیاز سنجی

سلامت روان

سلامت روان

هدف پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده از بازی‏‌‌های رایانه‌ای با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر شیراز است.
حجم نمونه پژوهش ۳١۰ نفر دانش آموز پسر دبیرستان‏‌‌های این شهر که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان محاسبه و از طریق نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند.
ابزار گرداوری داده‏‌ها پرسشنامه محقق ساخته بازی‏‌‌های رایانه ای، پرسشنامه سلامت عمومی( GHQ) بود.
پس از جمع آوری اطلاعات، داده‏‌‌های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و نمرات حاصل از آزمون با روش همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‏‌‌های پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از بازی‏‌‌های رایانه‌ای و سلامت روان دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین بین میزان استفاده از بازی‏‌‌های رایانه‌ای و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
پژوهش حاضر به بررسی رابطه‌ی سلامت روان، هوش معنوی و افکار ناکارآمد در دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی ۸۸-١۳۸۷ پرداخته است.
روش‌کار: نمونه‌ی تحقیق شامل ۳۷۰ دانشجو( ١۰۸ پسر و ۲۵۵ دختر) بود.
برای تحلیل نتایج از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به روش ورود مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: بین هوش معنوی و سلامت روان همبستگی مثبت معنی‌دار( ۰١/۰P

منبع : مقاله سلامت روان

آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی

به عبارت دیگر محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال متن، صدا و تصویر به فراگیر ارایه می‌شود تا با بهره گیری از ارتباط دو سویه بین فراگیران و اساتید یا بین خود فراگیران، برگزاری دوره‏‌‌های آموزشی در بالاترین سطح از هر مکان و در هر زمانی میسر شود.
آموزش الکترونیکی به صورت دوره‏‌‌های همزمان( synchronous) یا غیر همزمان( asynchronous) ارایه می‌شود.
در آموزش همزمان همه کاربران بهطور مستقیم از طریق ابزارهای فناوری مانند چت، ویدیوکنفرانس و فضاهای کلاس مجازی با یکدیگر در ارتباطند، در حالی که در آموزش ناهمزمان، مانند ارتباط از طریق محتوا، انجمن ها، تکالیف، پست الکترونیکی، ارتباط آموزشی با تاخیر برقرار می‌شود .
جهت تایید صحت مولفه‏‌ها از تکنیک دلفی استفاده، ۳ عامل اصلی( مقوله )، ١۷ عامل فرعی( ملاک) و ١۶۰ گزاره مفهومی( شناسه) استخراج و الگوی مفهومی پژوهش ارایه گردید.
در مرحله کمی، از جامعه آماری اعضا هیات علمی دانشگاه پیام نور با روش کوکران نمونه ۳۶۰ نفری انتخاب و پس از تعیین روایی محتوایی و صوری، پرسشنامه محقق ساخته اجرا گردید.
مقدار( GOF) الگوی پژوهش برابر ۰.
انتقال مفاهیم از طریق کلیه وسایل الکترونیکی از قبیل اینترنت، اینترانت، نوارهای صوتی/ تصویری، پخش ماهواره‌ای تلویزیون‌های محاوره‌ای و لوح‌های فشرده». با توسعه شبکه جهانی اینترنت، شاهد تحولات گسترده‌ای در جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی انسان هستیم.
واژه‌هایی نظیر E-Books، E-Commerce، E-Bussiness و بالاخره E-learning تا چند سال پیش مفهوم روشنی برای ما نداشتند اما حالا دیگر واژه‌های شناخته‌شده‌ای هستند و به سرعت در حال تغییر جنبه‌های مختلف زندگی انسان می‌باشند؛ اما همان‌گونه که در E-Commerce هدف، برداشتن قیدوبند فاصله و زمان بین خریدار و فروشنده است و همان‌گونه که در E-Bussiness قصد برداشتن محدودیتی به نام اداره و محل ثابت کار را داریم و سعی می‌شود بجای فرستادن کارمند یا کارگر به محل کار، کار را به نزد کارمند بفرستیم، فلسفه اصلی پیدایش E-learning نیز برداشتن محدودیت‌های ناشی از زمان و مکان از امر آموزش و ارایه آموزش مستقل از زمان، مکان، فرهنگ و زبان است.
در E-learning سعی براین است تا بجای آوردن فراگیر به محل آموزش، آموزش را به منزل فراگیر بفرستیم.
اینترنت دارای این قابلیت است که به گوشه و کنار کشور نفوذ کند و وسیله مناسبی برای انتقال آموزش کیفی و مقرون‌به‌صرفه است.
تلفیق این خصیصه با خصیصه محاوره‌ای بودن سیستم‌های آموزش به کمک کامپیوتر می‌تواند نقش بسزایی را در انتقال آموزش به گروه‌های وسیعی از جامعه بازی کند.

منبع : مقاله آموزش الکترونیکی