مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

چگونه معلمی حرفه ای باشیم

چگونه معلمی حرفه ای باشیم

معلم حرفه ای کیست ؟

معلم حرفه ای ، کسی است که دانش و تجربه ی کافی دارد و روش تدریس نیز می داند ؛ یعنی اینکه می داند چه روش ها و فنونی را در کجا و چگونه به کار گیرد تاکلاس کارآمد و اثر بخشی داشته باشد . معلمانی که هر سه ویژگی دانش ، تجربه و روش را توأمان دارا باشند ، معلم حرفه ای قلمداد می شوند وگرنه هر یک از ویژگی های مذکور به تنهایی نمی تواند فردی را به معلمی حرفه ای تبدیل کند . در واقع ،آنچه که معلم حرفه ای را از سایر معلمان متمایز می کند ، استفاده ی مناسب و به جا از روش های مطلوب تدریس است . هرچند نبود هر یک از دو عامل دانش و تجربه ی کافی مشکلاتی برای معلم به وجود می آورد ، نداشتن روش مناسب ، سبب از بین رفتن دو متغییر دیگر می شود . برای تبیین مطلب ، مثالی ذکر می کنیم . معلمی را تصور کنید که دانش و تجربه ی کافی در رشته ی مورد تدریس خود دارد و می داند دانش آموزان پس از پایان تدریس باید چه چیزهایی دست یابند ، چه مهارت هایی را کسب کنند و به چه نگرش هایی برسند ، به طور کلی ، اگر اهداف درس را به خوبی بشناسند ، اما روش های رسیدن به آن را نداند ، آیا امکان حصول به آن اهداف مسیر است ؟

آیا او می تواند دانش آموزان را راضی از کلاس بیرون بفرستد ؟ در این جاست که تفاوت یک فرد حرفه ای یا غیر حرفه ای کاملاً آشکار می شود . معلم حرفه ای می داند که چگونه و با چه روش هایی تدریس خود را آغاز کرده ، ادامه دهد و آن را به اتمام رساند ، و مطالب را کی و چگونه عرضه کند ، تا دانش آموزان را به حداکثر فعالیت وا دارد و آن ها را قدم به قدم به اهداف تدریس نزدیک کند .

منظور از روش ، در اینجا ، تنها دانستن انواع روش های مرسوم تدریس که اغلب معلمان ، کم و بیش از آن ها استفاده می کنند ، نیست ؛ بلکه فراتر از آن مدنظر نگارنده است . هر چند استفاده ی به موقع و مناسب از آن روش ها هم مورد تأکید است ، اما در اینجا روش ها و فنونی ذکر خواهد شد که بتواند همه ی معلمان را به سوی حرفه ای شدن رهنمون سازد . دیدگاهی که این مقاله به دنبال آن است ، کاملاً متفاوت با دیدگاه ها و برداشت هایی است که احیاناً معلمان در گذشته آن ها را یاد گرفته ، و به کارگرفته اند . دیدگاهی است که برای همه ی معلمان و در تمام سطوح کاملاً جنبه ی کاربردی دارد ، تا از این طریق همگان بتوانند با استفاده از آن ، کلاس جذاب و پرکششی را برای خود و فراگیرندگان فراهم آورد .

انتظار می رود افرادی که علاقه مند هستند به منزله ی معلمی حرفه ای عمل کنند ، روش های ارائه شده را به دقت مطالعه و آن ها را در کلاس های خود اجرا کنند . به خوانندگان توصیه می شود در مطالعه ی روش ها ، تقدم و تأخر مطالب را رعایت کنند تا بتواند قدم به قدم به مرز حرفه ای شدن نزدیک شوند.

چگونه کلاس جذابی برای دانش آموزان خود فراهم کنیم ؟

فرض کنید وارد کلاس شده اید . اولین قدم تدریس شما پس از ورود به کلاس چیست ؟ به عبارت دیگر ، چه کارهایی را باید انجام دهید ؟ و از انجام چه کارهایی باید بپرهیزید ؟ اگر کلاس شلوغ بود چه باید کرد ؟ و …

فرآیندی را که را که در پی می آید ، مرحله به مرحله طی کنید ، و مطمئن باشید که کلاس جذابی خواهید داشت .

• مکث کنید ، منتظر بمانید تا همه ی کلاس آماده شود . تک تک دانش آموزان را از نظر بگذرانید ، قبل از آن که همه ی کلاس آماده شود ، تدریس خود را شروع نکنید .

جهت دانلود مقاله چگونه معلمی حرفه ای باشیم  کلیک نمایید

پیشگیری از اعتیاد در محله ها

پیشگیری از اعتیاد در محله ها

در شرایط حاضر اعتیاد از جمله مهمترین معضلات سلامت در کشور تلقی می شود .در مطالعه ای که دفتر تحقیق و توسعه سازمان بهزیستی کشور در سال۸۶ در ۲۵ استان کشور انجام داد ،مردم و افراد کلیدی اعتیاد را به عنوان سومین مشکل مهم رفاهی و سلامتی خود معرفی کردند(معاونت امور فرهنگی وپیشگیری -۱۳۸۶). مطابق گزارشات رسمی ،ایران در سال ۸۶ حدود ۲ میلیون نفر افراد مصرف کننده ی مواد داشته که به صورت غیر قانونی مواد مصرف می کرده اند(نارنجی ها-۱۳۸۶). همچنین که ایران بالاترین شیوع مصرف مواد افیونی در جهان را   به نسبت جمعیت دارد(گزارش دفتر مواد وجرم سازمان ملل متحد-۲۰۱۰)،آمار مرگ ومیر ناشی از مصرف مواد یا حوادث مرتبط با مصرف نیز بالاست(نوری وهمکاران-۱-۷(۱۳۸٫

شیوع و بروز ایدز ، که بر اساس بعضی برآوردها تا سال ۲۰۱۵  حدود ۵% از  GDP کشور را به خود اختصاص خواهد داد (feizzade-2006)،بر خلاف سایر کشورهای جهان  به اعتیاد تزریقی ربط پیدا می کند.در بین زنان مبتلا به ویروس ،اغلب موارد شوهران این افراد معتادان تزریقی بوده اند.

در بسیاری از سال های پس از انقلاب بیشتر موارد زندانیان را افرادی تشکیل می داده اند که به نحوی با مصرف یا توزیع مواد سرو کار داشته اند(نوری وهمکاران-۲-۷(۱۳۸ شهدا و مجروحان زیادی از نیروی انتظامی کشور ،در ضمن اقدامات مقابله ای تقدیم کشور شده است.

طلاق،سرقت،روسپی گری ،تجاوزبه عنف، درگیری فیزیکی، اختلالات گذرا و بعضا پایدارروانپزشکی وبسیاری از مشکلات دیگر اجتماعی به این پدیده ی آسیب زای

اجتماعی ربط پیدا می کند. بنابر این اعتیاد به عنوان یک مشکل پیش رو بایستی  مد نظر قرار گیرد و برای مقبله با آن چاره ای اندیشید.

بر اساس مطالعات صورت گرفته و اسناد بالا دستی کشور(از جمله قانون برنامه ی چهارم، سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، و سند جامع پیشگیری از اعتیاد)و همچنین مطالعات بین المللی ،گروه های اصلی که در امر مبارزه با اعتیاد مخاطب تلقی می شوند عبارتند از،افراد،گروه های همتا،خانواده ها،کانون های تحصیلی(مدارس و دانشگاه ها)،محیط های کار،ومحله ها

بحثی که در پی می آید به موضوع پیشگیری از اعتیاد در محله ها می پردازد.

۱)مبانی نظری الف – اعتیاد

از نظر علمی منظور از اعتیاد وابسته شدن فرد به یک ماده ی بیرونی است که مصرف آن بر روان فرد اثر می گذارد(و از این طریق بر رفتار وی مؤثر است) ،چنانچه فرد این ماده را مصرف نکند علائم ناخوشایندی در وی بروز می کند، فرد مجبور است برای ایجاد تجربه یخوشایند اولیه یا جلوگیری از علائم محرومیت(علائم ناخوشایند ) علاوه بر آنکه به مصرف ادامه دهد،مقدار ماده ی مصرفی را نیز مرتب افزایش بدهد. رفتاری که در فرد به عنوان نتیجه ی مصرف مواد ایجاد می شود ،رفتار نامطلوبی است ،مصرف مواد به عملکرد فردی،خانوادگی و اجتماعی فرد آسیب جدی وارد می کند و اشتغال ذهنی او از تمام آنچه برای زندگی سالم ومولد لازم است منتزع شده و صرفا به موضوعات مربوط به مواد و مصرف آن محدود می شود.

لازم به ذکر است این حالت ممکن است در شرایط دیگری نیز پیش بیاید و ایجاد اعتیاد های دیگری به جز اعتیاد به مواد را ایجاد کند ( اعتیاد به قمار، اعتیاد به روابط جنسی، اعتیاد به خرید،اعتیاد به گروه و فرقه، اعتیاد به رایانه،اعتیاد به خوردن،…،و حتی اعتیاد به کار).

ایجاد این ناخوشی مسیری را طی می کند و بر روی ویژگی هایی از شرایط فردی،خانوادگی و محیطی فرد سوار می شود. به این عوامل که باعث افزایش احتمال بروز مشکل می شود، عوامل خطر می گوییم. هر چقدر این عوامل خطر بیشتر باشد ،احتمال پیدا شدن مشکل بیشتر خواهد بود . در مقابل عواملی نیز وجو د دارند که احتمال پیدا شدن مشکل را کاهش می دهند، که به آنان عوامل محافظ می گوییم.

این عوامل خطر ومحافظ در فرد،خانواده،گروه همتا ، محیط آموزشی و اجتماعات بررسی شده اند و در بسیاری از پژوهش ها، موضوع اصلی تحقیق شناسایی این عوامل بوده است.در اینجا به عوامل خطر ومحافظ محلی اشاره ای می شود(جدول-۱)عوامل خطر در محله ها

ـ معیارهای اجتماعی که مصرف مواد را مجاز بداند؛این معیار ها را در تاریخچه ی بسیاری از کشورها (از جمله کشور خود) می یابیم. این قبیل معیارها ورود فرد به مصرف مواد را مجاز می داند و نیز ایجاد شرایط عرضه ی مواد را نادرست تلقی نمی کند،این دو امکان ورود تمام افراد ، از جمله افرادی که سایر شرایط درونی و خانوادگی پرخطر را دارند به دامنه ی مصرف مواد مهیا می کند.علاوه بر آن فرهنگ جایگزینی تلاش برای حل مساله ونیز لذت جویی از طریق غیر اصولی،همچنین پذیرش نسبی عوارض رفتاری مواد تغییر دهنده ی حالت روانی را می پذیرد.

جدول -۱:عوامل خطر و محافظ درمقابل اعتیاد در محله ها


منبع : مقاله پیشگیری از اعتیاد در محله ها


رابطه میزان نگرش مذهبی با رضایت از زندگی زناشویی

رابطه میزان نگرش مذهبی با رضایت از زندگی زناشویی

به نظر می رسد بین نگرش(پایبندی) مذهبی و میزان  رضایت از زندگی زناشویی همبستگی مثبت و مستقیم وجود داشته باشد.

تعاریف نظری:

میسرون در کتاب “درباره قوانین” می گوید : دین پیوند هایی است که انسان را به خدا مربوط می کند در کتاب  “دین” در مرزهای عقل می نویسد دین عبارت از این است که ما تکالیف واجب و ضروری خود را با توجه به اینکه مبتنی بر اوامر الهی است درک نمائیم. (کتاب قوانین, میسرون)

هربرت اسپنسر در خاتمه کتاب مبادی اولیه میگوید ایمان به نیروی که نتوان مرز پایانی زمانی و مکانی آن را تصور کرد عنصر اساسی دین را تشکیل می دهد (اسپنسر, ۱۳۸۱: ۱۶)

تی یل نوشت که حقیقت دین وضعیتی روحی یا حالتی ناب و حرمت آمیز است که آن را خشیت میخوانیم. تی یل(۱۸۰۳-۱۹۰۲)

برادلی نوشت که دین بیش از هر چیز کوششی برای آنکه حقیقت کامل خیر را در تمام وجود هستی مان باز نمائیم. برادلی (۱۸۶۲-۱۹۲۴)

جیمز مارتینو مدعی بود که دین اعتقاد به خدای همیشه زنده است یعنی اعتقاد به اراده وذهنی الهی که حاکم بر جهان است وبا نوع بشر مناسبات اخلاقی دارد. جیمز مارتینو (۱۹۰۰-۱۸۰۵)

روشن است که هر کدام از این تعاریف ویژگی متفاوتی را مورد تاٌکید قرار می دهد تی یل بر خشیت تکیه می زند، برادلی دین را با خیر پیوند می دهد و مارتینو به جنبه های اخلاقی یکتا پرستی توجه می کند.

تعاریف دیگر ویژگیهای خاص دیگری را منظور می کنند : ویژگیهایی نظیرانجام مناسک دعا و ارتباط با خدایان ، به نظرمی رسد که هر کدام از این تعاریف خطی از اعتبار و معقولیت را دارند “ادیان”بسیار پیچیده هستند بنابرین شرط عقل آن است که هیچ وجه منفردی را تعریف کامل (دین) تلقی نکنیم. برای مثال ادیان ابتدائی نظیر ادیان شمنی (shamanistic ) وجود دارند که به نظر می رسد اعمال خضوع آمیزشان ناشی از ترس یا طمع است نه ناشی از احساس خشیت ناب.

بنابراین تعریفی هم که تی نل ارائه می دهد جامع نیست  همچنین ادیان قائل به چند خدائی(نظیر ادیان یونان و مصر باستان) هم وجود دارند که معتقد نیستند جهان فرمانروای واحدی دارد بنابراین تعریفی هم که مارتینو ارائه میدهد نمی تواند تمام ادیان را در برگیرد.

دین به اندازه ای ساده است که هر بچه عاقل و بالغ و یا آدم بزرگ می تواند یک تجربه دینی حقیقی داشته باشد و به اندازه ای  پیچیده است که برای فهم کامل و بهره گیری تام از آن نیازمند به تجزبه و تحلیل می باشد.دین را به عبارت ساده می توان چنین تعریف کردکه آن جنبه از تجربیات و از جمله افکار ،احساسات و فعالیتهای یک

فرد است که به وسیله آن او  کوشش می کند که در ارتباط با آنچه که خود مقدس و الهی می شمارد یعنی قدرت بسیار متعالی و باارزش که جهان را کنترل می نماید زندگی می کند.

دین به انداز ه ای فراگیر و غنی می باشد که جنبه های متفاوت آن کاملاً بحق،برای طبائع مختلف به گونه های متفاوتی مهم جلوه می کند به عنوان مثال:

۱٫ماکس مولر روی جنبه عقلانی آن تاکید کرده و می گوید:دین یک قوه و یا تمایل فکری است که مستقل است که علی رغم حس و عقل بشر را قادر می سازد که “بی نهایت “را تحت اسامی و اشکال گوناگون درک نماید. هیوم،رابرت(۱۹۶۹)

۲٫جنبه اخلاقی در دو تعریف مشهور تاریخی از امانوئل کانت و ماتیو آرنولد از دین به عمل به عمل آورده اند مورد تاکید قرار گرفته است” دین عبارتست از تشخیص همه وظائف به عنوان دستور الهی”(همان منبع)

۳٫ تاکید احساسی بر دین توسط عالم بزرگ الهی شلایر ماخربیان گردیده است .”جوهر دین عبارتست از احساس وابستگی مطلق “.

۴٫ تاکید به جنبه پرستشی دینی توسط متویس به عمل آمده است .”دین عبارتست از پرستش قدرتهای بالا به دلیل نیاز (همان منبع)

۵٫ تاکید بر نفع شخصی توسط آلبرت رویه (Ahbert Reoihe) یکی از اولین مورخین ادیان در عصر جدید به عمل آمده است “دین بیش از هر چیز، مبتنی بر نیاز بشر در پی بردن به یک ترکیب هماهنگ بین سرنوشت خود او و عوامل موثر مخالفی است که در جهان با آنها روبرو می شود “.(همان منبع)

۶٫ یکی از تاکیدهای بسیار مورد پسند جدید تاکید بر جنبه اجتماعی دین است که پروفسور ادوارد اسکروینارمز آن را اینگونه تعریف می کند “دین عبارتست از آگاهی به متعالی ترین ارزشهای اجتماعی .”(همان منبع)

۷٫تاکید دیگری که کاملاٌ با تاکیدات فوق متفاوت است،تاکید فردی که با دقت بسیار زیاد در کتاب مشهور پروفسور ویلیام جیمز شرح داده شده است بنابرین”دین همانطور که من اکنون از شما می خواهم داوطلبانه آن را بپذیرید،باید برای ما به معنی احساسات ،اعمال و تجربیات هر یک از افراد بشر در خلوت خودشان،تا جایی که خود را در رابطه با هر آنچه که الهی می پندارند و می بینند بوده باشد.” (همان منبع)

۸٫ دین به عنوان فرایند ایده ال سازی متعالی ،دیدگاهی است که توسط پروفسور استراترن عرضه گردیده است،”دین عبارتست از ادراک یک جهان نادیده که معمولاًیک صاحب عینی است،همچنین دین هر آن چیزی است که آشکارا ما را به سمت آن ادراک حرکت داده و یا از آن برگشت می نماید شاید هم بشود آن را اینطور شرح داد که دین عبارتست از کل تمایل بشر نسبت به آنچه که در نظر او بهترین و یا عظیم ترین جلوه می کند “.(همان منبع)

۹٫ تاکیدی هم که کوشش دارد تا هم تاکیدات دیگر را شامل شود به خوبی ، توسط پروفسور ویلیام آرماز براون بیان گردیده است او می گوید: دین به معنی زندگی بشر و در روابط فوق بشریت  می باشد یعنی رابطه او با قدرتی که او به آن احساس وابستگی میکند ، صاحب اختیاری که او خود را در مقابل آن مسئول می بیند ، وجود غیبی که او خود را قادر به ارتباط با آن میداند ، در آرمان وابستگی دینی، مسئولیت و ارتباط با یکدیگر متعلق اند. (همان منبع)

در لغت نامه دهخدا جلد ۲۲ واژه دین معادل کیش، طریقت مسئولیت و مقابل کفر آورده شده است.همچنین دراین لغت نامه دین به این صورت تعریف شده است: مجموعه عقاید موروث و مقبول در باب روابط انسان با مبدا وجودی و التزام به سکوت و رفتار به مقتضای آن عقاید براون دین را زندگی بشر در روابط فوق بشری و وجود غیبی قلمداد می کند که انسان خود را قادر به برقراری ارتباط با آن می بیند و آلن میتریس در تعریف دین آن را پرستش قدرتهای بالا می داند. رامز براون, ویلیام(۱۹۸۷)


منبع : تحقیق بررسی رابطه میزان نگرش مذهبی با رضایت از زندگی زناشویی