مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

سرمایه فکری

سرمایه فکری

امروزه سرمایه فکری و دارایی‌های نامشهود عوامل اصلی سودآوری و موفقیت شرکت‌ها می‌باشند، حرفه حسابداری هنوز چالش‌های مربوط با اندازه‌گیری و گزارشگری نتایج واحد‌های دانش بنیان را رفع نکرده است.
مشکل اندازه‌گیری و گزارشگری سرمایه فکری دامنه بین‌المللی دارد و سرمایه فکری نامشهود است و نمی‌توان آنرا بصورت صحیحی اندازه‌گیری نمود اما شرکت‌ها باید از روش‌هایی در جهت افزایش ارزش سهامداران استفاده نمایند.
علاقه‌مندی در جهت مدیریت دارایی‌های نامشهود منجر به ایجاد روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سرمایه فکری شده است.
بسیاری از محققین نشان داده‌اند که در کشورهای توسعه یافته مدیریت موثر سرمایه‌های فکری با موفقیت سازمان‌ها رابطه مستقیمی دارد.
امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به¬عنوان مهم¬ترین سرمایه جایگزین سرمایه¬های مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوری¬های نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و.
.. را در بر می¬گیرد.
بنابراین سازمان¬ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام¬مند سرمایه¬های فکری خود می‌باشند.
امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه جایگزین سرمایه‏‌‌های مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوری‏‌‌های نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و ... را در بر می‌گیرد.
در اقتصاد دانش محور، نقش سرمایه فکری در ایجاد ارزش برای سازمان‏‌ها بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه‏‌‌های فیزیکی ایفا می‌کند.
بنابراین سازمان‏‌ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام مند سرمایه‏‌‌های فکری خود می‌باشند.

منبع : سرمایه فکری

سلامت سازمانی

عاملی که در بهبود عملکرد شغلی می­تواند موثر باشد وجود یک سازمان سالم با زیر مجموعه توانمند است.
این مقاله، مبتنی بر کاری پژوهشی، با هدف بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با تبیین نقش میانجی توانمندسازیانجام شده که به بررسی ادبیات نظری و آزمون فرضیه­های تحقیق پرداخته است.
در قالب یک پیمایش، برای انتخاب نمونه از جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دستگاه­های اجرایی شهرستان سیرجان، تعداد ۲۷۴ نفر به عنوان نمونه آماری به روش طبقه­ای تصادفی انتخاب شدند.
روایی سازه از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
همچنین بین سلامت سازمانی و عملکرد شغلی و بین سلامت سازمانی و توانمندسازی کارکنان و بین توانمندسازی کارکنان و عملکرد شغلی کارکنان رابطه معنی­داری وجود دارد.
در عصر حاضر نیروی انسانی مسیولیت‌پذیر یکی از منابع کمیاب و در عین حال چالش­برانگیز برای بسیاری از سازمان‌ها و مدیران شرکت­ها محسوب می‌شود.
سلامت سازمانی متغیری است که نقش عمده‌ای در اثربخشی در داخل و خارج از هر سیستم دارد.
در این مقاله تلاش می‌شود تا ابتدا مفهوم سلامت سازمانی و سپس نشانه‏‌‌های سلامت یا بیماری سازمان، سازمان سالم و ویژگیهای آن، عناصر و ابعاد سلامت سازمانی، مدل ایجاد و استقرار نظام اداری سالم، سالم ساختن سازمان، اصول سازمانهای سالم، اقداماتی در جهت سلامت سازمانی، منا بع سلامت سازمانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد برای داشتن جامعه‌ای سالم باید سازمان‏‌‌های سالم ایجاد کنیم و برای اینکه سلامت سازمانی در یک سازمان ایجاد شود باید جو موجود در آن سازمان شناخته شود.
یکی از چارچوب‏‌‌های نظری سودمند در این مورد سلامت سازمانی است.
از آنجایی که سازمان‏‌ها به عنوان موجود زنده که دارای هویتی مستقل از اعضا خود هستند تصور می‌شوند به گونه‌ای که با این هویت جدید می‌توانند، رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهند این شخصیت و هویت می‌تواند دارای بیماری و یا سلامت باشد بنابراین در متون نظری مسایل سازمان و مدیریت با بحث جدیدی روبرو می‌شویم و آن سلامت سازمانی است.
جهت تحلیل این موضوع به تبیین و توضیح مفاهیم، ابعاد و اصول مورد استفاده از دیدگاه صاحبنظران مختلف می‌پردازیم.

منبع : مقاله سلامت سازمانی

نظریه های مهاجرت

از اوایل قرن نوزدهم، مهاجرت و به خصوص مهاجرت از روستا به شهربه عنوان یک پدیده اجتماعی مهم نمایان شد و لذا به طرز جدیدی مورد توجه صاحبنظران، اندیشمندان و جامعه شناسان قرار گرفت.
در سراسر جهان بخصوص پس از جنگ جهانی دوم، مهاجرت به عنوان پدیدهای جمعیتی از بسیاری از جهات حایز اهمیت گردید و نظریه پردازان علوم مختلف در باره علل و عوامل آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.
رشد رو به تزاید مطالعات مربوط به مهاجرتهای روستا به شهر بخصوص در دهه ۶۰ پاسخی به رشد روزافزون جمعیت بویژه رشد شهرنشینی بود تغییرات سریع در جامعه شهری ،جاذبه شهرها،رفاه طلبی و افزون خواهی انسان عصر جدید ،سبب پیدایش نوع جدیدی ازمهاجرت شد و به دنبال آن اصطلاح ترک روستا و روستا گریزی در سه دهه اول قرن بیستم رایج شدمهاجرت‏‌‌های روستا- شهری یک انتقال اصلی از ساخت مرکزی جامعه،که درآن مردم بهطور کلی از اجتماعات کوچکتر کشاورزی به اجتماعات بزرگترو عمدتا۰ غیر کشاورزی حرکت می‌کنند را نشان می‌دهد.
همچنین به‌ نظر وی عواملی که در تصمیم به انجام مهاجرت‌ و فرآیند آن وارد می‌شوند،عبارتند از: الف) عواملی که با حوزه مبدا ارتباط دارد؛ ب) عواملی که با حوزه مقصد مرتبط است؛ پ) موانع بازدارنده؛ ت) عوامل شخصی؛ نمودار شماره ١ تاثیر سه عامل اول را در فرآیند مهاجرت نشان می‌دهد:( به تصویر صفحه مراجعه شود) موانع مداخله‌گر نمودار ١-برخی از عوامل موثر بر مهاجرت در نظریه لی همان‌گونه که در نمودار ١ نشان داده شده‌ است در هر حوزه عوامل متعددی در جذب‌ افراد به آن حوزه موثر بوده( علایم مثبت) و عوامل دیگری که موجب دفع افراد از آن حوزه‌ می‌شود( علایم منفی) وجود دارد.
برطبق این نظریه می‌توان انتظار داشت که‌ افراد مسن نسبت به جوانان تمایل کمتری به‌ مهاجرت دارند،زیرا اولا تفاوت درآمد بین مبدا و مقصد با توجه به عمر باقی مانده آن قدر زیاد نیست و در ثانی هزینه‌های غیر مادی برای این‌ افراد بیش از جوانان است.
مهاجرت یکی از ابعاد مهم فرآیند توسعه اقتصادی- اجتماعی به شمار می‌آید وجابجایی بی سابقه انسان‏‌ها در درون مرزهای یک کشور، جزو بزرگترین تغییرات قرن بیستم به شمار می‌رود.
روشن است که با شناخت درست و صحیح این پدیده و اطلاع از وضعیت موجود آن می‌توان اقدام به برنامه ریزی جامع و کارآمد در راستای کنترل و مسیردهی موثر به این مقوله مهم نمود.

منبع : مقاله نظریه های مهاجرت

کمرویی

کمرویی

روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم پایه دوم شهر گرگان مشتمل بر ۲۴۰۰ در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ بوده است.
برای جمع آوری داده‏‌ها از مقیاس ناگویی خلقی تورنتو، مقیاس احساس تنهایی راسل، پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا؛ و مقیاس کمرویی چیک- بریگز استفاده گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که ناگویی خلقی، هویت اجتماعی و احساس تنهایی به ترتیب ١١/۰، ١۹/۰- و ١۲/۰ اثر مستقیم بر کمرویی دارا بودند و برازش مدل تایید گردید و بهطور کلی سه متغیر برون زا توان پیش بینی ۲۴/۰ از متغیر کمرویی را دارا بودند.
با توجه به اثر بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که دانش آموزان کمرو تجاربی در ناگویی خلقی و احساس تنهایی در این اختلال دارا می‌باشند و کسب هویت اجتماعی متناسب می‌تواند کاهنده‏ی موثری جهت بهبود تعاملات اجتماعی گردد.
حقیقتا غفلت در رفع مشکلات دانش آموزان و بی توجهی به آن‏‌ها، خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آوردو باعث مشکلات و مصایبی خوهد شد که در بررسی آن‏‌ها باز به همین نقطه آغاز، یعنی دوران حساس حیات کودکی بر می‌گردیم.
کمرویی توجه غیرعادی و مضطربانه به خویشتن در یک موقعیت اجتماعی است که در نتیجه آن فرد دچار نوعی تنش روانی – عضلانی می‌شود و زمینه رفتارهای ناسنجیده در وی فراهم می‌گردد.
در مقاله حاضر‘ پس از توصیف کم رویی‘ این پدیده از لحاظ بین فرهنگی و نیز رابطه آن با یکدیگر جلوه‏‌‌های عاطفی و رفتاری مورد بحث قرار گرفته و سپس از عوامل موثر در پیدایش کمرویی که از جامعه‘ خانواده‘ مدرسه‘ یا رفتار بزرگسالان نشات می‌گیرد سخن رفته و سرانجام راهها و شیوه‏‌‌های درمان کمرویی توسط خود فرد کمرو و دیگران پیشنهاد گردیده است.

کمرویی
کم رویی یک صفت یا ویژگی ارثی( ژنتیکی) نیست، بلکه اساسا در نتیجه روابطنادرست بین فردی وسازش نایافتگی‏‌‌های اجتماعی در مراحل اولیه رشد( در خانه و مدرسه) پدیدار می‌گردد.
با این که برخی از روان شناسان نظیر کتل( cattel) [١۹۸۳ ]بر این عقیده‏‌اند که بعضی افراد با زمینه کم رویی متولد می‌شوند، اما باید توجه داشت که بحث درباره زمینه کم رویی و استعداد بیش‌تر بعضی از کودکان در ابتلا به کم رویی، به معنای ارثی بودن آن، مثل رنگ چشم و پوست نیست.
بدیهی است کودکان کم رو عموما متعلق به والدینی هستند که خودشان کم رویی دارند.
لیکن این بدان معنی نیست که این قبیل کودکان کم رویی را از طریق ژن‏‌‌های ناقل از والدین خود به ارث برده اند، بلکه اساسا بدین معناست که کم رویی را از آن‏‌ها یاد گرفته اند.
( ١ )

منبع : مقاله کمرویی

سبک های حل مسئله

سبک های حل مسئله

در این تحقیق، از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه، به منظور تحلیل داده‏‌ها استفاده شد که نتایج زیر را در پی داشت: ١. از بین سبک‏‌‌های حل مسئله، درماندگی، خلاقیت و مهارگری، به ترتیب بهترین پیش بینی کننده نارساکنش وری اجتماعی به حساب آمده اند.
۲.
سبک‏‌‌های حل مسیله درماندگی و خلاقیت، مهمترین پیش بینی کننده افسردگی هستند.
۴.
نتایج، نشان داد که ۶۳ درصد واریانس بهزیستی شخصی بوسیله سبک حل مساله تبیین می‌شود و ضریب تاثیر سبک‏‌‌های حل مساله خلاقیت، اعتماد و گرایش، بهطور معناداری می‌تواند تغییرات مربوط به بهزیستی شخصی را پیش بینی کنند.
این پژوهش با هدف مقایسه سبک‌های حل مسیله و باورهای خودکارآمدی در دانش‌آموزان دوره دبیرستان مدارس نمونه و عادی‌ شهر شبستر در سال تحصیلی ١۳۹١-١۳۹۰ با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام گرفت.
داده‌ها بوسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون t مستقل، آزمون یومن ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌های پژوهش نشان داد خودکارآمدی در دانش‌آموزان دبیرستان‌های نمونه بالاتر از دانش‌آموزان عادی است.

سبک های حل مسئله
و هم‌چنین تفاوت معنی‌داری بین اعتماد در حل مسیله و گرایش در حل مسئله در دانش‌آموزان نمونه و عادی به دست آمد.
برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس درجه بندی مهارت‏‌‌های اجتماعی گرشام و الیوت( فرم والدین و معلم) استفاده شد که مادران و معلم، طی سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و ۴۰ روز بعد از آموزش به عنوان پیگیری پاسخ دادند.
همچنین، چهار رفتار مشکل ساز پرخاشگری، زورگویی و تهدید، شکایت کردن، بحث و مجادله در کلاس مشاهده شد.
ابتدا طی ١۰ جلسه، وقوع رفتارهای هدف، مشاهده و ثبت شد( خط پایه ). سپس طی ۳۰ جلسه ۵۰ دقیقه ای، سه جلسه در هر هفته، برنامه حل مسیله( شور، ۲۰۰۰) به صورت گروهی آموزش داده شد.
اطلاعات مرحله پیگیری در طی ١۰ جلسه بعد از پایان برنامه مداخله جمع آوری شدند.
برای تحلیل داده‏‌ها از آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
همچنین نتایج مربوط به مشاهده رفتارهای مشکل ساز نیز نشان داد که تفاوت میانگین‏‌ها در سه مرحله مشاهده معنادار است و آموزش به کاهش این رفتارها منجر شده است.

منبع : مقاله سبک های حل مسئله