مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان

عوامل بزهکاری جوانان و نوجوانان :

به عقیده جامعه شناسان انسان به هنگام تولد در شبکه متقابل اجتماعی قرار می گیرد . و از میان کنشهای متقابل که با دیگران دارد میراث جامعه را خود جذب کرده هیات اجتماعی می یابد . آنچه موجب می شود انسان شبکه گسترده روابط اجتماعی را بپذیرد، نیازهای وی برای زیستن به بهروی و کوشش گروهی و جمعی برای به خدمت گرفتن پدیده های طبیعی در راستای منافع خود است . محیط بیرونی خود مشتمل بر دو بخش است . ( طبیعت و جامعه ) عوامل طبیعی بیگمان مانند : آب و هوا ، انسانها را به سوی برخی نیازها سوق می دهد . عوامل اجتماعی خود در بر دارنده عوامل اقتصادی سیاسی و تربیتی هستند که هر یک از عوامل به نوبه خود عوامل دیگری را در بر می گیرد . بطور کلی اهم از عوامل مطرح و مفروض در مورد بزهکاری نوجوانان به شرح زیر قابل طبقه بندی است :

۱-   عامل خصوصیات سنی و جنسی

۲-   عوامل طبیعی و جغرافیای

۳-   عوامل اجتماعی

۴-   عوامل خانوادگی

۵-   عوامل اقتصادی

۶-   عوامل فردی ، اعتیاد ، بی بند و باری

خصوصیات سنی و جنسی بزهکاران :

بزهکاران و ارتکاب جرائم بیشتر در بین نوجوانان صورت می پذیرد . البته این واقعیت مبتنی بر مطالعه در تقسیم بندی بزهکاران از لحاظ سن و جنس و تاهل می باشد و بر اساس آماری که از کانون اصلاح و ترتیب بدست آمده است . بیشتر بزهکاران مربوط به سنین ۱۵ تا ۲۳ سال می باشد . پس می توان نتیجه گرفت هر قدر افراد جوان تر باشند بیشتر امکان ارتکاب جرم دارند چون کمتر محافظه کارند و قدرت مخاطره پذیری بین آنها بیشتر است . البته این بدان معنا نیست که افراد بزرگسال مرتکب جرم نمی شوند بلکه افراد بزرگسال هم مرتکب جرائمی از قبیل ، سرقت ، تجاوز جنسی ، قتل ، قمار بازی و امثال آنها می گردند با این تفاوت در مجموع ارتکاب جرائم در سنین بالا خیلی کمتر است . همچنین می توان بزهکاری را از لحاظ جنسی بررسی کرد و گفت زنان کمتر از مردان مرتکب جرائم خاصی می شوند بزهکاری زنان بیشتر در ارتکاب اعمال منافی عفت مانند فحشا ، منکرات ، جعل اسناد و تا حدودی سرقت می باشد اگر زن در ارتکاب جرائم کمتر شرکت می کند علیت جنسی و اجتماعی دارد . از نظر جرم شناسی دوران زندگی با توجه به رشد جسمی و روانی افراد به دوره طفولیت ، شروع بلوغ ، نوجوانی ، جوانی ، بزرگسالی و پیری تقسیم می شود .


منبع : عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان


خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان و انواع آن:

دکتر شکوه نوابی نژاد در حوزه‌ی روانشناسی زن خشونت را به معنای ضرب و شتم یا هر گونه تجاوز به زن و شکنجه و آزردن وی بر شمارد که در سراسر دوران زندگی شکل‌های گوناگون از آن بروز می‌یابد.(۱)

تعریف خشونت علیه زنان که در اعلامیه سازمان ملل آمده است به شرح زیر است، هر چند که به آن محدود نمی‌شود. (یونسکو ۱۹۹۴)

الف) خشونت جسمانی، روانی و جنسی که در خانواده‌ها بر زنان اعمال می‌شود. نظیر کتک زدن و تجاوز جنسی به دختران در خانه، خشونت در ارتباط با جهیزیه، تجاوز جنسی به زنان ، ختنه کردن دختران و زنان و دیگر اعمال سنتی که به زنان آسیب می‌رساند.

ب) خشونت جسمانی، روانی و جنسی که در جامعه اتفاق می‌افتد نظیر تجاوز جنسی، تهدید، ارعاب و تحقیر در محیطهای تحصیلی و کاری و به فحشاء کشیدن دختران و زنان.

ج) خشونت جسمانی، روانی و جنسی که در نقاط مختلف جهان یا توسط دولتها اعمال یا ندیده گرفته می‌شود.(۱)

خانواده اولین مکان آغاز خشونت بر علیه زنان است.زنان در خانواده های جوامع شرقی به بهانه های عدم رعایت ارزش های مقدس و قید و بندهای سنتی و به بهانه حفظ آبرو به شدیدترین شکل تنبیه می‌شوند. (۱۸)

پدران بدون آنکه ترس و واهمه‌ی از مجازات داشته باشند قوانین نابرابر در ساختار جامعه را در خانواده پیاده می‌کنند افزایش شکنجه ، به قتل رساندن دختران توسط پدر، برادر یا عمو و دایی و روی دادن قتل‌هایی تحت لوای ناموس، خودسوزی زنان در اثر خشونت های فیزیکی و روانی وارد آمده از طرف شوهر شاهدی بر این مدعا است که در شهرستان   ایذه نمونه‌های زیادی را در ذهن داریم.

وجود روابطی که ازدواج در آن نه بر اساس انتخاب آگاهانه و عاشقانه صورت گرفته بلکه صرفاً بر اثر تکلیف به صورت سنتی انجام گیرد و زن در خانواده بعد از قیومت پدر مورد خشونت همسر قرار گیرد. (۱۸)

خشونت نسبت به زنان محدود به خشونت بدنی نیست، بلکه هر نوع رفتاری که مرد به قصد اثبات قدرت برای نظارت بر زن داشته باشد خشونت نام دارد. (۲)

زنان در سراسر دوران زندگی به شکل‌های گوناگون خشونت وابسته به جنسیت را تجربه می‌کنند که بیشتر آن خانوادگی است و در سه شکل خشونت فیزیکی، روانی و جنسی در خانواده بروز می کند.

خشونت فیزیکی یا بدنی شامل انواع بد رفتاری‌ها چون هل دادن، لگد زدن، ضربه زدن، کشیدن موی سر، سوزاندن، شلاق زدن، صدمه زدن به اشیاء و لوازم زندگی، بخصوص وسایلی که زن به آنها دلبستگی خاص داشته، اذیت و آزاد رساندن مثل بیدار کردن‌های مکرر زن در نیمه شب، تلفنهای مکرر، جاسوسی و تعقیب زن، انواع تهدید‌ها مثل نامه‌های تهدید آمیز نوشتن، تهدید کلامی یا با اسلحه، تهدید به آزاد و اذیت افراد وابسته به زن مثل کودکان یا خویشاوندان و سرانجام تهدید به کشتن یا کشتن قربانی است. تجربه نشان داده است، رفتار خشونت آمیز از نمونه‌های ساده مانند هل دادن، ضربه زدن شروع شده و بتدریج دفعات آن زیاد و خشن‌تر می‌شود(۲)

بدرفتاریها و شکنجه‌های روانی شکل دیگری از خشونت علیه زنان در خانواده است که گستردگی بسیاری دارد مانند: دروغ گفتن، چشم چرانی، تعدد زوجات، بی‌توجه بودن به زن و خواسته‌های او، خیانت به زن، ایجاد محدودیت در روابط، کنترل دائمی مخارج زن، وادار کردن زن به داشتن پوششی خاص، انتقاد و سرزنش کردن به طور مداوم، تهمت زدن، بدرفتاری‌ کلامی و عاطفی مثل تمسخر در جمع، تحقیر وضعیت جسمانی و ظاهری، دشنام و ناسزا گفتن، حرفهای رکیک و غیره، که در نهایت به ترس، عجز و ناتوانی روانی منجر می‌شود، که اراده، اعتقاد به نفس و تصمیم گیری و توانمندی را از زن ساقط می‌کند و در موارد شدید باعث به هم خوردن تعادل روانی و پیدایش تصورات واهی و تمایل به خود کشی می‌شود.

خشونت جنسی به معنای کلیه رفتارهایی که زن را مجبور به برقراری رابطه جنسی می‌کند.(۲۴) همچنین عدم رعایت بهداشت جنسی، آزار و اذیت جنسی و عدم توجه به ارگاسم (orgasm) جنسی زن در هنگام رابطه جنسی جزو خشونت‌های جنسی محسوب می‌شوند. نوع دیگر خشونت جنسی، بریدن اندام تناسلی زنانه (ختنه) می‌باشد، به صورت بریدن جزئی یا کلی کلیتوریس و لبهای کوچک که در شدیدترین نوع آن کلیتوریس، لبهای کوچک و لبهای بزرگ قطع شده و سپس فرج دوخته می شود بگونه‌ای که فقط سوراخ کوچکی برای خروج ادرار و خون مربوط به عادت ماهانه بماند.

اشکال دیگری از خشونت متناسب با سطح فرهنگی جوامع نسبت به زنان و دختران صورت می‌گیرد مانند سقط جنین با توجه به انتخاب جنسیت و کشتن نوزاد دختر، تبعیض غذایی یعنی اختصاص دادن غذای نامطلوب به وی در مقایسه با فرزند پسر، دسترسی نابرابر به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی و تحصیلی، فروش فرزندان به منظور فحشاء توسط والدین، زنای با محارم، ازدواج پیش از موقع دختران از جمله شکلهای دیگر خشونت است.(۱)


جهت دانلود متن کامل تحقیق خشونت علیه زنان کلیک نمایید


نقش صنعت گردشگری و توریسم

نقش صنعت گردشگری و توریسم و تأثیر ظهور صنعت اطلاعاتی بر امنیت ملی در توسعه و رفاه جامعه شهری

در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی با اختراع چند رسانه‌ای و نفوذ آن به اینترنت و با انجام مطالعات نظری در رشته‌های گوناگون علوم انسانی قرن جدید را انفجار اطلاعات و ظهور جامعه‌ اطلاعاتی نام گذاری کردند که ریخت شناسی و صورت بندی اجتماعی نظام بین الملل و جوامع مختلف آن را کاملاً متحول و به شکل شبکه‌ای و اطلاعاتی و ارتباطی تبدیل خواهد نمود و به طبع آن کلیه‌ی مفاهیم علوم انسانی از جمله علوم سیاسی نیز متحول خواهد شد . در این مقاله ما ابتدا به تعریف و تأثیر و منطق جامعه اطلاعاتی پرداختیم و سپس تحول مفهوم امنیت را در آن مورد بررسی قرار داده ایم ونهایتاً به شش پارامتر که بیشترین  بروز را در جامعه اطلاعاتی  و مفهوم امنیت ملی با تأکید و ارتباط با موضوع توریسم و گردشگری داشته پرداخته‌ایم که از آن جمله می‌توان به اقتصاد اطلاعاتی که صنعت توریسم در نقش مؤثری دارد و افزایش قدرت فرد که در گردشگری محور قرار دارد و … اشاره نمود و در انتها پوسته امنیت ملی را تحت نفوذ شش پارامتر مطروحه در نموداری ترسیم کرده‌ایم .


دنلود مقاله نقش صنعت گردشگری و توریسم

گسترش فساد اجتماعی

گسترش فساد اجتماعی

مسائل اجتماعی جامعه پدیده‌هایی اجتماعی اعم از شرایط ساختاری و یا الگوهای کنشی هستند که در مسیر تحولات اجتماعی بر سر راه توسعه یعنی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مورد توجه مردم و گروه‌های اجتماعی قرار می گیرند و مانع تحقق اهداف و تهدید کننده‌ ارزش‌ها و کمال مطلوب‌های آنها می‌شوند.

فساد اجتماعی یک پدیده غیرعادلانه و ضد عدالت می‌باشد که توزیع غیرعادلانه و نابرابر فرصت‌ها را تشدید و حقوق اولیه انسانها را نقض می کند.  بی‌شک هر گاه فساد گسترده می‌گردد. مبارزه با فساد نابهنجار جلوه می کند و از همراهی بدنه دولت محروم می شود. مبارزه با فساد چندان کار ساده‌ای نیست. برای موفقیت در این راه اراده قوی حکومت و همراهی جدی ملت نیاز است. در نتیجه ما باید راه‌حلها را از حالت تئوری خارج کرده و به صورت عملی و کاربردی در جامعه پیاده کنیم. هر چند نمی توانیم فساد را به طور قطعی ریشه کن کنیم ولی می‌توانیم فساد را در جامعه به حداقل ممکن برسانیم و راه را برای توسعه کشور هموار سازیم.

برای دانلود مقاله علل گسترش فساد اجتماعی بر روی لینک زیر کلیک نمایید

دنلود مقاله گسترش فساد اجتماعی

آموزش و نظریه های تربیتی و جامعه شناسی آن

آموزش و نظریه های تربیتی و جامعه شناسی آن

دانشگاه به عنوان دروازۀ ورود به آینده در ادارۀ حال و آینده هر جامعه ای نقش مهمی بر عهده دارد وتربیت نیروی انسانی کارا و موثر از اهم وظایف آن است که در پرتو آموزشهای علمی و عملی به فعلیت در می‌آید . پذیرفته شدگان در دانشگاه ارزشهای اجتماعی و تجربه‌های فرهنگی سابق و سنتی خود را با آموخته های جدید پربارتر می نمایند و انتظار می رود اصول آن را برای ساختن کشوری آباد و پیشرفته به کارگیرند، بنابراین به منظور باز تولید آموزش و پرورش متناسب با زمان و جامعه خود در وهله اول باید بتوان تصویری پی در پی از آینده درست کرد . پیش بینی درباره مشاغل و حرفه هایی که ممکن است تا پنجاه سال آینده مورد نیاز باشند . درباره انواع خانواده و روابط انسانی که بعدها برقرار می شود ، انواع مسائل اخلاقی که در آینده پدید خواهد آمد و انواع فن آوری که مورد نیاز خواهد بود . تنها با ایجاد و انتقال دانش های جدید و مهارت‌ها و ارزش‌ها و باورهای درست در قالب سرمایه فرهنگی افراد، ابتدا در خانواده و سپس در مدرسه و دانشگاه و گفتگو دربارۀ آنها و با به نظم کشیدن و پیوسته نو کردن آنها اساس مهارت‌های ادراکی  و عاطفی را که مردمان آینده برای تاب آوردن در برابر تغییرات پرشتاب به آن نیاز دارند بوجود آورد.


دنلود مقاله آموزش و نظریه های تربیتی و جامعه شناسی آن