استفاده یا عدم استفاده از یک تکنولوژی یا ابزار خاص، به پارامترهای
مختلفی از جمله ابعاد پروژه، مهارت و دانش اعضای تیم، ماهیت پروژه، پلتفرم
اجرا، بودجهی پروژه، مهلت تکمیل پروژه و تعداد نفرات تیم بستگی دارد.
بنابراین واضح است پیچیدن یک نسخهی خاص، برای همهی سناریوها امکان پذیر
نیست؛ اما شرایطی وجود دارد که استفاده یا عدم استفاده از این ابزارهای
تکنولوژیک منطقیتر مینمایند.
Stored Procedure
(که از این به بعد برای ایجاز، SP نوشته خواهد شد) هم از قاعده فوق مستثنی
نیست و در صورت انتخاب صحیح میتواند به ارائهی محصول نهایی با کیفیتتری
در زمان کوتاهتری کمک کند و در صورت انتخاب ناآگاهانه ممکن است باعث شکست
یک پروژه (بخصوص در بلند مدت) شود.
SQL توسط شرکت IBM در اوایل دهه 70 میلادی ایجاد شد. با اوج گرفتن زبانهای رویهای،
SQL هم چندان از این قافله عقب نماند که منجر به پذیرش SP به عنوان یک
استاندارد، در دهه 90 میلادی و پیاده سازی تدریجی آن توسط غولهای سازنده
دیتابیس شد (رجوع فرمایید به ^ و ^). این فاصله 20 ساله باعث غنیتر شدن
SQL شد و وجود SP - به معنی انتقال مدل برنامه نویسی رویهای به SQL - بخشی
از مشکلات قبلی کار با کوئریهای پشت سر هم و خام را حل کرد. از سال 2000
میلادی به بعد، ORMهای قدرتمندی از جمله Hibernate و پیاده سازیهای
مختلفی از Active Record و Entity Framework متولد شدند. بنابر این تقدم و
تاخّرهای زمانی، بدیهی است اغلب مزایای SP نسبت به Raw SQL Query و اغلب
معایب آن نسبت به ORMها باشد.
بنظر میرسد برای پاسخ به سوال اصلی این
مطلب، ناگزیر به مقایسه SP با رقبای دیرینهاش هستیم. با برشمردن معایب و
مزایای SP میتوان به نتیجهی منطقیتری رسید. البته باید در نظر داشت صرف
استفاده از SP به معنای بهرهمند شدن از مزایای آن و صرف استفاده نکردن از
آن هم بهرهمندی از رقبای آن نیست. چگونگی استفاده یک ابزار، مهمتر از خود
ابزار است.
اگرچه SP ها برای پردازش دادهها آنقدر هم که در وبلاگها
میخوانیم بد نیستند، اما سوء استفاده از آن، مشکلات عدیدهای را ایجاد
خواهد کرد. با توجه به روند تغییرات تکنولوژیهای دسترسی به دادهها و
معماریهای مدرن بنظر میرسد SP در بهترین حالت، ابزار مناسبی برای انجام
عملیات CRUD است و نه بیشتر؛ مگر در مواردی خاص که به تشخیص شما نیاز به
استفاده بیشتر از آن وجود داشته باشد.
برخی از قابلیت های رویه های ذخیره شده یا Stored Procedure ها عبارت است از:
همه ما به خوبی از فواید تمرین بدنی و تأثیر آن بر سلامت جسم آگاهیم و هر روز بر دامنه تحقیقات در این زمینه افزوده می شود.اما مبحث داغ روانشناسی ورزش هم امروزه در ورزش قهرمانی حرف های برای گفتن دارد.هادی ساعی قهرمان المپیک می گوید، در وزن من ۶ تکواندو کار برجسته در دنیا وجود دارد که ممکن است از نظر تکنیک در حد من و یا بهتر از من باشند، اما چیزی که مرا متمایز کرده است، برتری ذهنی و روانی من در مسابقات بوده است.با این وصف آگاهی از کاربرد روانشناسی ورزش حائز اهمیت است.
روانشناسی ورزش به
مطالعه علمی رفتار و انگیزههای افراد (ورزشکاران) در تمرین و
فعالیتهای ورزشی میپردازد. روانشناسان ورزش در جستجوی شناسایی کودکان،
نوجوانان و ورزشکاران نُخبه و بااستعداد هستند، همچنین به معلولان جسمی و
روانی، نُخبگان و ورزشکاران عادی کمک میکنند تا در فعالیتهای ورزشی به
اوج عملکرد و رضایت شخصی دست پیدا کنند. روانشناسی ورزش کمک میکند تا مربیان بتوانند رفتارهای ورزشکاران را پیش بینی و بازده آنان را بالا ببرند.
اجزاء و مولفه های کاربردی روانشناسی ورزش:
۱- انگیزش
۲- اعتماد به نفس
۳- هدف گزینی
۴- تمرکز و توجه
۵- برانگیختگی
۶- استرس
۷- اضطراب
۸- پرخاشگری
۹- تسهیل اجتماعی
۱۰- خودکلامی
۱۱- انگیزش
روانشناسان
ورزش بالینی با استفاده از یافتههای پژوهشی، به ورزشکاران کمک میکنند
تا با عواملی که مانع رسیدن آنها به عملکرد بالقوهشان میشود، مقابله
نمایند. از سوی دیگر روانشناسان تربیتی ورزش، مهارتهای روانی را آموزش
میدهند تا ورزشکاران و مربیان درباره چگونگی برطرف کردن این موانع آگاهی
یابند.
روانشناسان پژوهشی ورزش
اثرات رفتارهای درمانی مختلف و موقعیتهای محیطی بر وضع روانی ورزشکار،
توانایی اجرای مهارتهای ورزشی یا هر دو را بررسی مینمایند. شاخههای
جدیدتر در برگیرنده روانفیزیولوژی و روانشناسی تمرین هستند که هر دو ره
یافتهای گسترده و پیچیدهتری را برای مطالعه عملکرد انسانی ارایه
میکنند.
ملکولها؛ سلولها؛ نباتات؛ حیوانات؛ انسانها؛ جوامع؛ ماشینها و دیگر نظامهای مکانیکی؛ منظومههای کیهانی؛ نظامهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی؛ سیستم اطلاعات؛ کامپیوتر؛ نظامهای تولیدی، آموزشی، تامین اجتماعی، خدمات درمانی، ارتباط جمعی، حسابداری، بایگانی، نظام حقوق و دستمزد، باز نشستگی، ارزشیابی کارکنان و کنترل؛ خطی که با آن مینویسیم زبانی که با آن تکلم می کنیم و...
نقد کاربردی
آنچه از نقد در نظر اول به ذهن متبادر میشود، ایراد و
اشکال گرفتن از یک کار، اثر علمی و هنری و یا یک پروژه طراحی است، اما در
واقع نقد نه ایراد و خردهگیری است نه اِشکالتراشی، بلکه علم ارزیابی و
سنجش میزان اعتبار علمی یک طرح است.
متخصصان وظیفه دارند از طریق رصد
معضلات جامعه در حوزه دانشی خود، نیازمندیهای جامعه در امر پژوهش را آشکار
کنند. لذا، آگاهی از اصول نقد علاوه بر اینکه به ما کمک میکند تا از
خردهگیریهای غیراصولی و بعضاً به دور از اخلاق علمی درباره آثار دیگران
بر حذر باشیم سبب میشود که به دیدی کارشناسانه مسلح شویم، آنگاه درباره
آثار دیگران قضاوت کنیم و امیدوار باشیم که با انتقاد اصولی و ضابطهمند
است که میتوان زمینه توسعه علمی جامعه را فراهم آورد و روزنههای جدیدی به
روی علم و تحقیق گشود.
اصول نقد بنا
واژه
نقد و نقد کردن در تداول امروز در یک مفهوم کلی به معنای قضاوت و ارزیابی
درباره اعمال، افکار و آثار دیگران است و آنچه بیشتر از نقد به طور اخص
مدنظر است سنجش و ارزشیابی دقیق و علمی درباره آثار و دستاوردهای علمی
نویسندگان، هنرمندان و دانشمندان در تمامی حوزههای دانش بشری است. به کمک
نقد است که یک اثر اعتبار مییابد و نقاط ضعف و قوت آن عیان و موجب اصلاح
مداوم الگوهای دانش بشری میشود. نقد نیز چون سایر رشتههای علمی اصول و
قواعد خاص خود را دارد؛ اطلاع و بصیرت از این اصول به همراه تجربه و
برخورداری از ذهنی پویا و نقاد به ما کمک میکند تا گزارشی نقادانه و
سازنده از یک اثر به دست دهیم.
نقد یک فرآیند چهار مرحله ای است:
۱-
توصیف. من چه میبینم؟ اثر یا فضای مورد نقد را با دقت و با توجه به همه
جزییات آن مورد بررسی قرار دهید و سپس آن را با همه جزییاتی که مشاهده
کردهاید، توصیف کنید. واقعگرایانه عمل کنید و به همه آن چیزهایی که
میبینید، اشاره داشته باشید.
۲- تحلیل. کار چطور سازماندهی شده است؟ به
دنبال المانها و اصول به کار رفته در اثر یا محیط موردنظر و طراحی غالب
آن برگردید و درباره آن صحبت کنید. این بخش میتواند به یکی از چهار جنبه
زیر بپردازد (بررسی همه آنها الزامی نیست، بلکه ممکن است نقد فقط از یک
جنبه صورت گیرد
۳- تفسیر. چه اتفاقی در حال افتادن است؟ پاسخ به این
سوال چیزی بیش از داستانسرایی است. چه چشماندازی پیش روست و در گذر زمان
سرنوشت پروژه چه خواهد شد؟ این قسمت بر پایه تجربیات شخصی و مشاهدات عینی
شما است. میتوانید احساسات خود را بیان کنید که البته آنها باید از
مشاهدات و دریافتهای بصری پس از تماشای کار نشات گرفته شده باشد.
۴-
قضاوت. نظر شما درباره این کار و فضای طراحی چیست؟ آیا این پروژه از نظر
بصری یکپارچی لازم را دارد؟ آیا با کاربر ارتباط برقرار میکند؟ درباره
موفقیت و یا شکست آن قضاوت کنید. نظر خود را بر پایه آنچه از سه مرحله قبل
نتیجه گرفتهاید، بیان کنید. برای قضاوت باید با خودتان صادق باشید و
بدانید چرا چنین احساسی نسبت به این طرح دارید.
منبع:پاورپوینت نقد بنا
پایانه مسافری جنوب که بیشتر مردم آن را با نام ترمینال جنوب میشناسند، جزئی از سیستم حملونقل برونشهری کشور است که سرگذشت جالبی دارد.
در
گذشته با ورود و توسعه وسایل نقلیه موتوری بخصوص اتوبوس برای ارتباطات
بینشهری ، هرگونه خدمات توسط گاراژهای وابسته به بنگاههای مسافربری انجام
میشد
و هر کس قصد سفر داشت، باید سری به این گاراژها میزد و بلیت میگرفت.
پیشینه گاراژ
گاراژ
کلمهای فرانسوی و به معنای جای سرپوشیده یا دربسته برای پارک کردن خودرو و
وسایل نقلیه است و معنای لغوی آن به معنای ایستادن است.
پیش از این، گاراژها در مرکز شهر و در امتداد محور خیابانهایی که به جاده ارتباطی شهر با خارج از آن میرسید، مستقر شده بودند.
بیشتر گاراژهای آن زمان در خیابانهای ناصرخسرو، مولوی، باب همایون و سرگرد سخائی مستقر بودند
و نامهایی ازجمله اتوعدل، تیبیتی، میهنتور، ایران و… از نامهای آشنا و پرخاطره نسل قدیم به شمار میرود.
دلایل به وجود آمدن ترمینال جنوب تهران
کانسپت مجموعه تاج پادشاهی است و تاثیر آن بر روی پلان وکارکرد مجموعه محسوس است.
افزایش جمعیت کشور، تراکم جمعیت در بافت شهری، به وجود آمدن ترافیک و رشد سفرهای بینشهری
همچنین
تغییر و تحول در نحوه ارائه خدمات مسافربری، در سال 1353، به ساخت اولین
ترمینال تهران یعنی ترمینال جنوب از طرف شهرداری تهران منجر میشود.
سرانجام پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تصویب قانون ترمینالها توسط شورای انقلاب
شهرداری تهران تصمیم میگیرد سازمان پایانههای مسافربری را تاسیس کند.
–پایانه مسافری جنوب در بخش شمالی بزرگراه بعثت قرار دارد و نخستین پایانه احداثی مجهز در سطح تهران است.
-پایانه مسافری جنوب در سه طبقه به انضمام یک زیرزمین ساخته شده که شرایط ورود و خروج اتوبوسها در آن بهخوبی تعبیه شده است.
-روزانه بهطور متوسط 20هزار نفر برای سفر به نقاط گوناگون یا تهیه بلیت به پایانه جنوب مراجعه میکنند. میانگین متوسط حضور مسافران در این پایانه، 8میلیون و 500 هزار نفر در سال است که بهصورت رفت و برگشت تقریبا17میلیون نفر از این پایانه رفتوآمد میکنند.