مسجد آقابزرگ
مسجد و مدرسهای بزرگ در کاشان، منسوب به ملا مهدی نراقی ملقب به آقابزرگ
که به هزینه مردی نیکوکار به نام حاج محمدتقی خانبان و پسرش در نیمه قرن
۱۳ق، مقارن با دوران پادشاهی محمد شاه قاجار (متوفی ۱۲۶۴ق) ساخته شده است.
این مسجد و مدرسه در محدوده تاریخی و بافت قدیمی شهر، مجاور بقعه خواجه تاجالدین
و در محلهای به همین نام بنا گردیده و در خیابان آقابزرگ، منشعب از
خیابان فاضل نراقی واقع است و از نظر استواری هنوز وضع مطلوبی دارد.
ساختمان این بنا در روزگار پادشاهی محمدشاه قاجار آغاز گردید و در سالهای نخستین سلطنت ناصرالدینشاه (۱۲۶۴–۱۳۱۳ق)، به پایان رسید.
به
نظر میرسد که این مجموعه، بر روی آثار به جای مانده پس از زلزله ۱۱۹۲ق یا
دورههای گذشته ساخته شده باشد، به خصوص شبستان ۴۰ ستون شمالی مسجد که
احتمالاً پیش از احداث گنبدخانه بر روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه
خواجه تاج الدین (متعلق به اواسط سده ۹ق) ساخته شده است.
تلفیق این
شبستان با مسجد و مدرسهای که بعداً در کنار آن ایجاد گردید، یکی از
نمونههای ایجاد هماهنگی و اتصال دو بنا در کنار هم است.
از خصوصیات بارز بنا معماری ویژه گنبدخانه است که روی ۸ پایه عظیم بر پا شده، زیرا در طرح مساجد قدیمی ایران ایجاد گنبد روی پایههای آزاد به ندرت دیده میشود. نتیجه عملی اجرای این نوع طرح، جریان هوای خنک در فضای گنبدخانه در فصول گرم و تابستانهای داغ منطقه کویری است. از این رو در این مسجد، برخلاف دیگر مساجد که جبهه جنوب گنبدخانه را به منظور ایجاد محراب مسدود میکنند و جرزهای نسبتاً قطوری میسازند، جانب جنوب، جنوب شرقی و جنوب غربی آن آزاد و رها بنا شده و و محراب در دیوار رواقی که گرداگرد گنبدخانه را فراگرفته، ساخته شده است. از ویژگیهای دیگر، گودال باغچه (حیاط تحتانی) است که حوض بزرگ (آبنما) و باغچههای آن به طراوت فضا کمک میکند.
مدیریت ارتباط با مشتری (به انگلیسی: CRM - Customer Relationship Management) به همه فرایندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای
شناسایی،
ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان به کار میرود و شامل
مدیریت انواع شیوههایی است که مشتری جهت ارتباط با سازمان استفاده میکند.
اصول مدیریت
ارتباطات مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن
را برای مدیریت ارتباطات مشتریان از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا
نگهداری آن در زمانهای مختلف را بیان میکند.
مدیریت ارتباط با مشتری یا
سی . آر . ام برای افراد مختلف ، معانی متفاوتی دارد. حتی معنی خلاصه نوشت
3 حرفی سی . آر . ام نیز زیر سؤال است. بیشتر افراد از سی . آر . ام برای
اشاره به مدیریت ارتباط با مشتری و عده ای هم از آن برای اشاره به
بازاریابی ارتباط با مشتری استفاده میکنند. گرو دیگر با این عقیده و باور
که تمام مشتریان، ارتباط با یک تأمینکننده را نمیخواهند، کلمه ارتباط را
حذف نموده و ترجیح میدهند تا اصطلاح مدیریت مشتری را بهکار گیرند.
بنابراین این مفهوم میتواند برای اشاره به:
مجموعه کاملی از
فرایندها و تکنولوژیها برای مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه و
دستاندرکاران کسب و کار در بازاریابی، فروش و خدمات، صرف نظر از نوع
مسیرهای ارتباطی با مشتریان،
راهبردی تجاری جهت انتخاب و مدیریت مشتریان برای بهینه کردن و بالا بردن ارزش شرکت و همچنین فروش در دراز مدت است. مدیریت ارتباط با مشتری، استراتژی جامع کسب و کار و بازاریابی است که فناوری، فرایندها و تمامی فعالیتهای کسب و کار را حول مشتری یکپارچه میسازد یا
نظام اطلاعاتی یکپارچه که برای برنامهریزی، زمانبندی و کنترل فعالیتهای قبل و بعد از فروش سازمان و با هدف توانمندسازی مشتریان جهت تعامل با سازمان از طریق ابزارهای متعددی چون وب سایت، تلفن و غیره به کار میرود.
در سازمان ها از چهار نوع CRM استفاده می شود:
رایانش ابری (به انگلیسی: Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایهٔ شبکههای رایانهای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرمافزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با بهکارگیری شبکه ارائه میکند. «رایانش ابری» از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شدهاست. ابر در اینجا استعاره از شبکه یا شبکهای از شبکههای وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق میافتد اطلاع دقیقی ندارد (مانند داخل ابر) در نمودارهای شبکههای رایانهای نیز از شکل ابر برای نشان دادن شبکهٔ اینترنت استفاده میشود. دلیل تشبیه اینترنت به ابر در این است که اینترنت همچون ابر جزئیات فنیاش را از دید کاربران پنهان میسازد و لایهای از انتزاع را بین این جزئیات فنی و کاربران به وجود میآورد. به عنوان مثال آنچه یک ارائهدهندهٔ خدمات نرمافزاری رایانش ابری ارائه میکند، برنامههای کاربردی تجاری آنلاین است که از طریق مرورگر وب یا نرمافزارهای دیگر به کاربران ارائه میشود. نرمافزارهای کاربردی و اطلاعات، روی سرورها ذخیره میگردند و براساس تقاضا در اختیار کاربران قرار میگیرد. جزئیات از دید کاربر مخفی میمانند و کاربران نیازی به آشنایی یا کنترل در مورد فناوری زیرساخت ابری که از آن استفاده میکنند ندارند.رایانش ترجمه کلمه " Computing" است که در بعضی متون به جای رایانش از محاسبات و پردازش استفاده شدهاست. البته محاسبات و پردازش معادل کاملی از این کلمه نیست. زیرا بر اساس تعریف واژهنامههای معتبر مانند آکسفورد، لانگمن این واژه به معنای استفاده از رایانه و عملیات رایانهها یا اموری است که یک رایانه انجام میدهد و محاسبه و پردازش تنها یکی از این امور است. بهطور نمونه یک رایانه همانطور که برای اجرای فرامین به محاسبه و پردازش میپردازد، به همین ترتیب مدارک و فایلها را در هارد دیسک یا صفحه سخت خود ذخیره میکند، امکان ایجاد ارتباط میان افراد را فراهم میآورد که این امور چیزی بیش از یک محاسبه و پردازش صرف است. به علاوه در معنای علوم رایانه معادلهای دیگری برای کلمات «محاسبه» و «پردازش» وجود دارند، مانند” calculation” و” processing ”، که عدم تمایز این کلمات با یکدیگر میتواند منشأ اشتباه در درک این مفاهیم شود. رایانش ابری راهکارهایی برای ارائهٔ خدمات فناوری اطلاعات به شیوههای مشابه با صنایع همگانی (آب، برق، تلفن و …) پیشنهاد میکند. این بدین معنی است که دسترسی به منابع فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و بر اساس میزان تقاضای کاربر به گونهای انعطافپذیر[واژهنامه ۱] و مقیاسپذیر[واژهنامه ۲] از راه اینترنت به کاربر تحویل داده میشود. همانطور که کاربر تنها هزینه برق یا آب مصرفی خود را میپردازد. در صورت استفاده از رایانش ابری نیز کاربر تنها هزینه خدمات رایانشی مورد استفاده خود (اگر هزینه از کاربر دریافت شود) را پرداخت خواهد کرد که در اصطلاح به این مدل محاسبه هزینه، pay as you go گفته میشود.رایانش ابری را گروهی تغییر الگووارهای میدانند که دنبالهروی تغییری است که در اوایل دهه ۱۹۸۰ از مدل رایانه بزرگ به مدل کارخواه-کارسازصورت گرفت.
جای هیچ تردیدی نیست که یکی از مهمترین چالشها و موضوعات جنجال برانگیز قرن جاری در سراسر جهان ، مسئله انرژی است،اهمیت این بحث در سالهای نخست دهه 1960 زمانی که تقاضا برای عرضه ذخایر نفتی و انرژی ناشی از آن افزایش چشمگیری یافتروشن شد. توجه به این موضوع که منابع سوخت فسیلی محدود و روبه کاهش هستند مسئولین را به فکر یافتن روشهایی جهت استفاده بهینه از انرژی انداخت. به طور کلی روشهای گوناگونی برای حفظ منابع انرژی وجود دارد. معمولترین روش صرفهجوییمیباشد که از طریق فرهنگ سازی میسر است.
Building management system یا BMS که در فارسی آن را مدیریت هوشمند ساختمان ترجمه کرده اند به مجموعه سخت افزارها ونرم افزار هائی اطلاق میشود که به منظورمانیتورینگ وکنترل یکپارچه قسمتهای مهم وحیاتی درساختمان نصب میشوند.[ 1 وظیفه این مجموعه، پایش مداوم بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرامین به آنها به نحویست که عملکرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با یکدیگرودرشرایط بهینه وباهدف کاهش مصارف ناخواسته وتخصیص منابع انرژی فقط به فضاهای در حین بهره برداری باشد.این سیستم میتواند در برگیرنده تمام سرویس های الکتریکی , مکانیکی , و حفاظتی ساختمان باشد. این سرویس ها شامل گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی، کنترل روشنایی، دوربین مدار بسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد و ... هستند به طور معمول ازBMSدر اکثر ساختمانها برای کنترل تأسیسات گرمایش و سرمایش، روشنایی و کنترل تردد بهره برداری می شود.تحقیقات نشان می دهد که به کارگیریBMSدر بهترین حالت باعث کاهش 30 درصدی در مصرف انرژی ساختمانها می شود. امااستفاده از سیستمهای یکپارچه نسبت به سیستمهای مجزا 15 درصد قابلیت بالاتر ایجاد می کند.
امروزه سیستمهای مدیریت ساختمان با تجمیع تمامی منابع اطلاعاتی و تجهیزات آنالیز دادهای موجب ایجاد درک و بینش منحصربهفرد از نحوه ارائه خدمات ساختمانی به ساکنین خانه هوشمند میشوند؛ بهطور مثال، این سیستمها با مدیریت و مانیتورینگ سیستمهای HVAC، ایرادات فنی و عملکردی آنها را شناسایی و برطرف میسازند. سیستمهای مدیریت هوشمند ساختمان فراتر از تجهیزات صِرف میباشند و از دادههای تمام سیستمها مانند HVAC، روشنایی، کنتورهای هوشمند، گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع، امنیتی و … جهت بهینهسازی عملکرد کل ساختمان استفاده می نمایند.
این ویژگی به ساختمانها این اجازه را میدهد تا نسبت به شبکه هوشمند انرژی پاسخگو باشند و به وسیله تعامل سازنده با اپراتورهای ساختمان موجب تقویت آنها با سطوح بالاتری از اطلاعات وضعیتی و کارکردی میشوند. فناوریهای هوشمند زمانیکه با یکدیگر در ارتباط هستند، به صورت کارآمدتری فعالیت می نمایند؛ در واقع اطلاعات هنگامی معنادار هستند که جامع باشند، در غیر این صورت نمیتوانند عملا مفید واقع شوند. بههمین دلیل است که سیستمهای مدیریت هوشمند ساختمان، زیرسیستمهای مختلف موجود در آن را به یکدیگر مرتبط نموده و در نهایت یک ساختمان هوشمند را ایجاد میکنند و از این طریق موجب بهبود آسایش و کارایی ساکنین آن و همچنین کاهش هزینه های مصرف انرژی میگردند.
این سیستم یکپارچه سازی، ضمن نظارت بر بخشهای مختلف ساختمان و ایجاد شرایط محیطی مناسب با ارائه خدمـات به صورت همزمان، سبب بهینهسازی مصرف انرژی، ارتقای سطح کارایی و بهرهوری دستگاهها، ارزش افزوده و امکانات موجود در ساختمان می گردد. بدیهی است با این کار سرمایه اولیهای که صرف اجرای سیسـتم هوشمند شده است از راه صـرفهجوییهای حاصـل از آن جبران میگردد. در این سیستم، انرژی بهدرستی مصـرف شده و ضمن محـافظت از انرژی تولید شده، راههای صـرفه جویی و بهرهوری نیز نشان داده میشود.
روانشناسی
علمی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعهٔ روان (ذهن)،
فرایند ذهنی و رفتار در موجودات زنده میپردازد.به عبارت دیگر، روانشناسی
به مباحث رفتار و فرایندهای روانی میپردازد. منظور از «رفتار»، کلیهٔ
حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهدهٔ مستقیم و غیرمستقیم است؛ و منظور از
«فرایندهای روانی»، مباحثی همانند احساس، ادراک، اندیشه (تفکر)، هوش،
شخصیت، هیجان و انگیزش، حافظه و… است.
آغاز پژوهشهای روانشناختی
بهشکل علمی و آکادمیک، به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم بازمیگردد؛
میتوان گفت اکتشافات و تحقیقات قابل توجه در روانشناسی، تنها از حدود ۱۵۰
سال پیش شروع شدهاست، و این درحالی است که علوم تجربی دیگر از تاریخچهای
بلندتر و پربارتر برخوردارند. البته مباحث مربوط به ذهن و روان قرنهاست
که ذهن متفکران را به خود مشغول کرده و آثار مکتوب آن از دانشمندان یونان
باستان و متفکرانی چون سقراط، افلاطون و ارسطو نیز در دست است، اما این
شاخه از علم تا پیش از روانشناسی جدید، بهصورت مدون و آکادمیک مورد
مطالعه قرار نگرفته بود.
به عنوان پدر و مادر یک نوجوان به احتمال
زیاد جملاتی نظیر این را شنیدهاید: «شما دارین زندگیمو خراب میکنین» یا
«ازتون بدم میاد». این جملات شاید آنقدرها بد به نظر نرسند اما توجه داشته
باشید که اگر با روانشناسی نوجوانان آشنا نباشیم و تغییرات مغزی آنها را
که مسبب این انفجارهای رفتاری است نشناسیم ممکن است شاهد رفتارهای به مراتب
بدتری از جانب آنها باشیم. اگر میخواهید از تغییرات روانی دوران نوجوانی
بیشتر بدانید در این مقاله با ما همراه شوید تا با بررسی روانشناسی نوجوانان به دانشمان دربارهی چرایی رفتار آنها و واکنشمان به عنوان پدرومادر بیفزاییم.
از
سری تحقیقات اخیر، مطالعهای مهم از سوی مؤسسهی مکس پلانک واقع در آلمان
است که میگوید مغز نوجوانان بین سنین ۱۳ تا ۱۷ سال، درست مانند آنچه پیش
از این در سنین نوپایی تجربه کردهاند، دستخوش بازسازی میشود. مسئله این
است که نوجوانان در این بازهی زمانی که دومین مرتبهی تغییرِ مغزی
آنهاست، تقریبا همقدوقوارهی شما هستند و زبان تندی هم دارند، این شرایط
مدیریت این تغییر را نسبت به قبل دشوارتر میکند. البته اینکه آنها
تکانههایی را تجربه میکنند که شباهت با تکانههای نوپایان دارد به این
معنا نیست که باید مانند کودک نوپا با آنها برخورد کنید.
وقتی به عنوان
نویسندهی حوزهی پرورش فرزندان به تصویرِ کلیِ سلامت روانی آنها نگاه
میکنم، این نکته به ذهنم خطور میکند که در برههی نوجوانی که فرزندانمان
بیشتر از هر وقت دیگر به ما نیاز دارند ممکن است با رفتار نامناسب
ارتباطمان را با آنها از دست بدهیم. بنابراین اگر میخواهید بدانید که چه
کارهایی را نباید در قبال فرزندان نوجوانتان انجام بدهید پنج روش از
روانشناسی نوجوانان را با شما در میان میگذاریم که بیبروبرگرد بتوانید از
رابطهای که با او دارید محافظت کنید، و از روی ناآگاهی کارهایی انجام
ندهید که به تلاطم این دوران دامن بزند.
به فرزندمان چه بگوییم و چه نگوییم؟
۱. نپرسید: «چته؟»
۲. صدایتان را بالا نبرید
۳. نقش راهنمای شغلی فرزندتان را بازی نکنید
۴. نوجوان را به حال خود رها نکنید
۵. هیچ وقت نگویید: «ما با پدر و مادرمون اینجوری حرف نمیزدیم.»