مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

مقاله و تحقیق علوم اجتماعی و تربیتی

جدیدترین مقاله و پایان نامه و تحقیق در رشته علوم اجتماعی و تربیتی

مقاله بررسی الگوی سنی ازدواج در ایران

امروزه، با گذر جوامع از مرحله سنتی و جمع گرا به مرحله مدرنیته و فردگرا، شاهد افزایش سن ازدواج (و خصوصا در میان بانوان) و تمایل به همسرگزینی بر اساس انتخاب فردی هستیم. از طرف دیگر، همچنان شاهد افزایش نارضایتی، ناسازگاری، بی تعهدی، طلاق و به طورکلی؛ کاهش کیفیت زناشویی زوج ها هستیم که موجب آسیب به کانون گرم و مقدس خانواده و پیکره اجتماع می گردد. این پژوهش باهدف بررسی تاثیر سن ازدواج، تفاوت سنی و سبک های همسرگزینی، بر کیفیت زندگی زناشویی زنان متاهل شهر تهران صورت پذیرفت. طرح پژوهش از نوع علی مقایسه­ای می­باشد. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر زنان تهرانی اند که 400 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس غیر احتمالی و با مراجعه به پارک های عمومی در سطح شهر تهران انتخاب شدند و به مقیاس کیفیت زناشویی، فرم تجدیدنظر شده (RDAS) و پرسش های مرتبط با الگوهای همسرگزینی و سن ازدواج، پاسخ دادند. از یافته های قابل توجه این پژوهش می توان به تاثیر منفی ازدواج در سنین نوجوانی و ازدواج بر اساس سبک های همسرگزینی ای که به نوعی با اجبار همراهند بر کیفیت زندگی زناشویی اشاره کرد. هم چنین در این پژوهش نشان داده شد که تفاوت سنی زوجین تاثیر معناداری بر کیفیت زندگی زناشویی ندارد.

سن قانونیِ ازدواج در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است. امروزه در ایران محدودیت سنی برای ازدواج وجود ندارد و ازدواج در هر سنی ممکن است. ازدواج کودکان هم در سنت و هم در قانون ایران وجود دارد. منتها ازدواج دختر کمتر از ۱۳ ساله و پسر کمتر از ۱۵ سال «منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح». ازدواج قبل از بلوغ (۹ سال قمری در دختران و ۱۵ سال قمری در پسران) توسط ولی کودک (پدر و جد پدری) انجام می‌شود. تشخیص دادگاه نیز کاملاً از عرف منطقه تأثیر می‌گیرد.
لزوم اخذ مجوز دادگاه برای ازدواج کودکان از سال ۱۳۸۱ وارد قوانین ایران شد، تا پیش از آن تشخیص مصلحت فقط به عهده ولی کودک بود. هم‌اکنون نیز مجازاتی برای عدم کسب مجوز دادگاه تعیین نشده‌است.

در آماری که درباره سن ازدواج در ایران مربوط به سال ۱۳۹۴ انجام شد میانگین رده سنی ازدواج پسران ۲۰ تا ۲۴ سال و دختران ۱۵ تا ۱۹ سال را نشان می داد. بیشترین ازدواج‌ها یعنی حدود ۸۴ درصد ازدواج‌ها برای مردان در سنین ۲۰ تا ۳۴ سالگی و حدود ۷۹ درصد برای زنان در سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی ثبت شده، (۸۶ درصد مردان در سن ۲۰ تا ۳۴ سالگی ازدواج می‌کنند و ۸۵ درصد زنان در سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی در کشور ازدواج می‌کنند).

این مقاله موضوع تورم را به طور خلاصه مورد بررسی قرار می‌دهد. تعریف تورم، انواع تورم، راه‌های مبارزه با تورم، معایب و مزایای تورم، رابطه تورم با توسعه، تأثیر تورم بر کشور، کشورهای موفق در مهار تورم و برخی آمار در مورد نرخ تورم کشورها مطالب این مقاله را تشکیل می‌دهند.

این مقاله دربارهٔ تورم در اقتصاد است. برای تورم در کیهان‌شناسی، تورم کیهانی را ببینید. برای روستایی با این نام، تورم (شیروان و چرداول) را ببینید.  تورم (به فرانسوی: Inflation، انفلاسیون)(به انگلیسی: Inflation، اینفلِیشِن) از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، در آمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزآینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.  نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق شده را تورّم گویند. بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حدّاقلّی روزانه، کلّیّهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کرده و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساند.


مقاله آمار و نمودارها

آمار چیست؟ بیشتر مردم با کلمه آمار،به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار می رود، آشنا هستند: تعداد بیکاران،قیمت روزانه بعضی از سهام در بازار بورس، تعداد افراد تلف شده در اثر شیوع یک بیماری، مثالهایی از این مفهوم اند.ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست.آمار،عمدتا”با وضعیتهایی سروکار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد به طور حتمی قابل پیش بینی نیست

.استتنتاجهای آماری غالبا”غیرحتمی اند، زیرامبتنی بر اطلاعات ناکامی هستند:تخمین نرخ جاری بیکاری در یک ناحیه بر مبنای مطالعه روزی چند هزار نفر از مردم، یا بررسی یک طرح جدید ترافیک برمبنای نظرخواهی از تعدادی از افراد یک منطقه،مثالهایی ازاین موضوع اند.موارد دیگری ازعدم حتمیت وقتی پیش می آید که مشاهدات مکرر برروی یک پدیده،نتایج متفاوتی به دست دهند،حتی اگر سعی کنیم عوامل مؤثر بر پدیده ای را که قرار است مشاهده شود کنترل کنیم.مثلا”،همه درختان کاج یکساله دارای بلندی یکسان نیستند،

حتی اگر از یک نوع نهال باشند و تحت شرایط یکسان نور، هواوخاک قرارگیرند.آمار به عنوان یک موضوع علمی،امروزه شامل مفاهیم و روشهایی است که در تمام پژوهشهایی که مستلزم جمع آوری داده ها به وسیله یک فرایند آزمایش و مشاهده و انجام استنباط و نتیجه گیری بوسیله تجزیه و تحلیل این داده ها هستند،اهمیت بسیار دارند. تعریف آمار: آمار،مجموعه ای ازمفاهیم وروشهاست که درهرزمینه پژوهش،برای گردآوری وتعبیر اطلاعات مربوط به آن وانجام نتیجه گیریها، درشرایطی که عدم حتمیت و تغییر وجود دارد،به کارمی رود.معادل کلمه آمار در زبان انگلیسی «statistics» است که از لحاظ تاریخی، از کلمه لاتین « status» مشتق شده و یکی از معانی کلمه اخیر،« state» (دولت ) است

درحالی که فرایندهای آماری و تحلیل داده، به طور عمومی نتایج را به شکل عددی یا جدولی نمایش می‌دهند، روش‌های نموداری امکان نمایان‌شدن نتایج به صورت تصویری را فراهم می‌سازند. این شامل طرح‌هایی مانند نمودار نقطه‌ای، بافت‌نگار، نمودار احتمال، نمودار اسپاگتی، نمودار باقی‌مانده، نمودار جعبه‌ای، نمودار انسداد و دونموداره می‌باشد.
آنالیز اکتشافی داده به شدت بر این روش‌ها استوار است. آن‌ها می‌توانند یک بینش مناسب نسبت به داده‌ها ایجاد و به آزمایش فرضیات، انتخاب مدل و اعتبارسنجی مدل رگراسیون، انتخاب برآورد، شناسایی ارتباط، عامل تعیین تاثیر، انتخاب داده پرت کمک کنند، به‌علاوه، انتخاب نمودار آماری مناسب می‌تواند ابزار متقاعدکننده‌ای برای برقراری ارتباط پیام ضمنی داده‌ها با سایرین ایجاد کند.
روش‌های آماری نموداری دارای چهار هدف می‌باشند:
    یافتن مقدار یک مجموعه داده
    استفاده از آن برای یافتن ساختاری در داده
    بررسی فرض‌های مدل‌های آماری
    برقراری ارتباط بین نتایج یک آنالیز.
اگر از نمودارهای گرافیکی استفاده نشود، دید مناسب نسبت به بخش یا بخش‌هایی از ساختار زیرین داده به دست نخواهد آمد.

تعیین تغییرات حساسیت کانتراست با افزایش سن

کُنْتْراست (به انگلیسی: Contrast) تفاوت درخشندگی رنگ در اشیاست که باعث تمایز آنها (یا تصویرشان) از یکدیگر می‌شود. واژهٔ کنتراست به‌معنای تباین و جدایی است و یکی از اصل‌های پایه‌ایِ رشته‌های گوناگونِ هنر است.
برای نمونه، رامبراند معمولاً از کنتراست شدید تیرگی ـ روشنی بهره گرفته و با تاباندن نور در بخش‌های موردنظرش، که درمیان سایه‌های تیرهٔ وسیع در تابلو قرار گرفته‌اند، بر این بخش‌ها تأکید می‌کند.

چشم ها برای شناسایی و دیدن اشیا و تشخیص آنها از محیط پیرامونشان، از نورهای تابیده شده از لبه های هر جسم استفاده می کنند. اساس تست حساسیت کنتراست یا contrast sensitivity بررسی میزان قدرت چشم برای تشخیص یک جسم بر روی یک زمینه است.

هرچقدر رنگ و شکل جسم هدف و زمینه به یکدیگر نزدیک تر باشند، تشخیص این دو از یک دیگر مشکل تر است. در این تست از اشیای مختلف برروی زمینه های متفاوت استفاده می شود. کاهش C.S در بسیاری از بیماری های چشمی مانند بیماری های قرنیه، آب مروارید و بیماری های دژنراتیو شبکیه دیده می شود.

مقایسه لنزهای داخل چشمی (IOL) اسفریک و آسفریک هیدروفیلی از نظر حساسیت کنتراست و حدت بینایی در شرایط روشنایی و تاریکی.
 چهل چشم از 40 بیمار مبتلا به آب‌مروارید به صورت تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. بعد از انجام جراحی استاندارد فیکوامولسیفیکیشن، در یک گروه IOL اسفریک (Adapt, B&L) و در گروه دیگر IOL آسفریک (Adapt AO, B&L) کار گذاشته شد. جراحی‌ها توسط یک جراح و با دستگاه Alcon Infinity انجام شدند و IOL در داخل کیسه قرار داده شد. دو ماه بعد از عمل، بهترین دید اصلاح‌شده (BCVA) یک‌چشمی بیمار در شرایط مزوپیک با روشنایی 2cd/m8 اندازه‌گیری شد و سپس حساسیت کنتراست بیمار با BCVA، در شرایط فوتوپیک و مزوپیک با و بدون گلیر (glare) 2cd/m3 به وسیله دستگاه Metrovision Monelci (lux 8/53) تعیین گردید. کیفیت بینایی 2 گروه از طریق مقایسه متوسط حساسیت کنتراست در بسامدهای 5/0، 1، 2، 5، 10 و 20 دور در درجه با استفاده از آزمون t مورد ارزیابی قرار گرفت.
دو گروه از نظر BCVA بعد از عمل تفاوت معنی‌داری نداشتند. هم‌چنین در شرایط فوتوپیک، مزوپیک با قطر مردمک mm5، فوتوپیک با گلیر و مزوپیک با گلیر، میانگین حساسیت کنتراست در بسامدهای مختلف در بین 2 گروه تفاوت معنی‌داری نداشت.
 با در نظر گرفتن خطر بروز نامرکزی شدن IOL و کاهش دید ناشی از آن می‌توان علاوه بر در نظر گرفتن حساسیت کنتراست، عواملی مثل قیمت، سهولت دسترسی و سهولت کارگذاری را نیز در تعیین و انتخاب نوع لنز مصرفی در جراحی آب‌مروارید در نظر داشت.

مقاله علم آمار

علم آمار و یا حتی احتمالات در زندگی روزمره ما استفاده زیادی از آن می شود. حتی اگر زیاد از این علم سر رشته نداشته باشیم. مثلاً اینکه در حرف هایمان می گوییم به احتمال زیاد این کار انجام می شود و یا این نتیجه در آخر رقم می خورد و یا اینکه آمار تعدادی وسیله و یا افراد را می دهیم. در بررسی های بزرگ تر و تخصصی تر که به جامعه و مملکت مربوط می شود این سوالات پرسیده می شود :
هر روز ما با اطلاعاتی روبرو می شویم. این اطلاعات که ما آن ها را مبینیم از راه های مختلف و در اشکال مختلف در زندگی روزمره ما می آید. ما برای صبحانه خوردن چقدر کالری باید مصرف کنیم؟ چگونه سفر کردن و دور شدن و رفتن به یک خانه دیگر ؟ جایی که امکان  تماس با خانه را داشته باشد چقدر است؟ چگونه بسیاری از مردم دیگر آن خانه را مشاهده کنند؟ و این فقط آغاز این اطلاعات است که می تواند وجود داشته باشد. برای درک همه این اطلاعات، ابزار خاص و روش های تفکر لازم است. علم ریاضی به نام آمار آن چیزی است که ما را کمک می کند تا به پرسش های سئوالات پرسیده شده و رسیدن به اطلاعات مفید برسیم.
آمار (در ایران) (به انگلیسی: Statistics) یا احصائیه (در افغانستان) شاخه‌ای از ریاضیات است که به گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازمان‌دهی داده‌ها می‌پردازد. آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط، و توسعهٔ دانش‌های تجربی انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل داده‌های تجربی (حاصل از اندازه‌گیری و آزمایش) دانست. زمینه‌های محاسباتی و رایانه‌ای جدیدتری همچون یادگیری ماشینی، و کاوش‌های ماشینی در داده‌ها، در واقع، امتداد و گسترش دانش گسترده و کهن از آمار به عهد محاسبات نو و دوران اعمال شیوه‌های ماشینی در همه‌جا می‌باشد. علم آمار، علم فن فراهم کردن داده‌های کمّی و تحلیل آن‌ها به منظور به‌دست‌آورن نتایجی که اگرچه احتمالی است، اما در خور اعتماد است.
در صورتی که شاخه‌ای علمی مد نظر نباشد، معنای آن، داده‌هایی به‌شکل ارقام و اعداد واقعی یا تقریبی است که با استفاده از علم آمار می‌توان با آن‌ها رفتار کرد و عملیات ذکر شده در بالا را بر آن‌ها انجام داد. بیشتر مردم با کلمه آمار به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار می‌رود آشنا هستند؛ ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست. آمار عمدتاً با وضعیتهایی سر و کار دارد که در آن‌ها وقوع یک پیشامد به‌طور حتمی قابل پیش‌بینی نیست. اسنتاج‌های آماری غالباً غیر حتمی اند، زیرا مبتنی بر اطلاعات ناکاملی هستند. در طول چندین دهه آمار فقط با بیان اطلاعات و مقادیر عددی دربارهٔ اقتصاد، جمعیت‌شناسی و اوضاع سیاسی حاکم در یک کشور سر و کار داشت. حتی امروز بسیاری از نشریات و گزارش‌های دولتی که توده‌ای از آمار و ارقام را دربردارند معنی اولیه کلمه آمار را در ذهن زنده می‌کنند. اکثر افراد معمولی هنوز این تصویر غلط را دربارهٔ آمار دارند که آن را منحصر به ستون‌های عددی سرگیجه‌آور و گاهی یک سری شکل‌های مبهوت‌کننده می‌دانند؛ بنابراین، یادآوری این نکته ضروری است که نظریه و روش‌های جدید آماری از حد ساختن جدول‌های اعداد و نمودارها بسیار فراتر رفته‌اند. آمار به عنوان یک موضوع علمی، امروزه شامل مفاهیم و روش‌هایی است که در تمام پژوهشهایی که مستلزم جمع‌آوری داده‌ها به وسیله یک فرایند آزمایش و مشاهده و انجام استنباط و نتیجه‌گیری به وسیله تجزیه و تحلیل این داده‌ها هستند اهمیت بسیار دارند.