به ایلامی زیگورات دوراونتاش (Ziggurat Dūr Untash) یا با نام امروزی چُغازَنبیل
نیایشگاهی باستانی است که در زمان ایلام (ایلامیها) و در حدود ۱۲۵۰ پیش
از میلاد ساخته شده است. چغازنبیل بخش بهجا مانده از شهر دوراونتاش است و
در نزدیکی شوش در استان خوزستان قرار دارد.
این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی
اولین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
جامعه بینالمللی برای آن ارزش استثنایی و جهانی قائل است.خاورشناسان چغازنبیل را نخستین ساختمان مذهبی ایران میدانند.
کشورمان ایران تاریخ و تمدن کهنی را در خود جای داده است، یکی از قدیمی ترین تمدن های روی زمین تمدن آسیای غربی است که در آن دوران وجود داشته است. دراین تمدن ها برای ساخت بناهای مذهبی مانند عبادتگاه ها از شیوه ی خاصی از معماری استفاده می شده است و عمده بناهای مذهبی در آن دوران هرمی شکل بوده اند. این هرم ها به صورت پله پله ساخته می شده اند و از جنس آجر بوده اند که به آن ها به صورت اختصاصی زیگورات گفته می شود. شاید که دلیل هرمی بودن این نیایشگاه ها به این خاطر بوده است که پله پله به سمت آسمان و بعد به خداوند می توان نزدیک تر شد، این شیوه از ساخت زیگورات ها از ۴۲۰۰ سال پیش هم مرسوم بوده است. شهر شوش در استان خوزستان یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران را در خود جای داده است جایی به نام زیگورات چغازنبیل که درفهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. در ایرانگردی امروز الی گشت با هم به این شهر می رویم تا از این اثر مهم تاریخی بیشتر بدانیم.
زیگورات ها بناهای مورد احترام و مهمی در آن دوران بوده اند و به همین دلیل در ساخت آن ها از بهترین مواد و مصالح استفاده می شده است، ان ها بهترین آجرها و خشت را آماده می کرده اند تا بتوانند چنین بناهایی بسازند. تعداد این بناها یعنی همان زیگورات ها کم نیست اما قطعا بهترین و سالم ترین آن ها زیگورات چغازنبیل است که در شهر شوش در استان خوزستان جنوب کشورمان قرار گرفته است. این زیگورات حالا نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نامش پر آوازه شده است.
زیگورات ها بناهای مورد احترام و مهمی در آن دوران بوده اند و به همین دلیل در ساخت آن ها از بهترین مواد و مصالح استفاده می شده است، ان ها بهترین آجرها و خشت را آماده می کرده اند تا بتوانند چنین بناهایی بسازند. تعداد این بناها یعنی همان زیگورات ها کم نیست اما قطعا بهترین و سالم ترین آن ها زیگورات چغازنبیل است که در شهر شوش در استان خوزستان جنوب کشورمان قرار گرفته است. این زیگورات حالا نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نامش پر آوازه شده است.
هوش مصنوعی، هوش صناعی یا هوش ماشینی (به انگلیسی: Artificial Intelligence)
به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان میدهد، گفته میشود. به
عبارت دیگر هوش مصنوعی به سیستمهایی گفته میشود که میتوانند واکنشهایی
مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیهسازی
فرایندهای تفکری و شیوههای استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و
توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. بیشتر نوشتهها
و مقالههای مربوط به هوش مصنوعی،آن را به عنوان (دانش شناخت و طراحی
عاملهای هوشمند) تعریف کردهاند.
هوش مصنوعی را باید عرصهٔ پهناور
تلاقی و ملاقات بسیاری از دانشها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست.
ریشهها و ایدههای اصلی آن را باید در فلسفه، زبانشناسی، ریاضیات،
روانشناسی، عصبشناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینهسازی
جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی،
علوم زیستشناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد.
از زبانهای برنامهنویسی هوش مصنوعی میتوان به لیسپ، پرولوگ، کلیپس و ویپی اکسپرت اشاره کرد.
یک
«عامل هوشمند» سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را
پس از تحلیل و بررسی افزایش میدهد. جان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در
سال ۱۹۵۶ استفاده نمود، آن را «دانش و مهندسی ساخت ماشینهای هوشمند» تعریف
کردهاست.
هوش مصنوعی در علم پزشکی امروزه به دلیل گسترش دانش و
پیچیدهتر شدن فرایند تصمیمگیری، استفاده از سیستمهای اطلاعاتی به خصوص
سیستمهای هوش مصنوعی در تصمیمگیری، اهمیت بیشتری یافتهاست. هوش مصنوعی
گسترش دانش در حوزهٔ پزشکی و پیچیدگی تصمیمات مرتبط با تشخیص و درمان - به
عبارتی حیات انسان - توجه متخصصین را به استفاده از سیستمهای پشتیبان
تصمیمگیری در امور پزشکی جلب نمودهاست. به همین دلیل، استفاده از انواع
مختلف سیستمهای هوشمند در پزشکی رو به افزایش است، به گونهای که امروزه
تأثیر انواع سیستمهای هوشمند در پزشکی مورد مطالعه قرار گرفتهاست.
هوش مصنوعی جه کاربردهایی دارد؟
کاربردها در زندگی
امروزه نیز میتوان کاربردهای هوش مصنوعی
را در زندگی روزمره مشاهده کرد. برای مثال برخی از چراغهای راهنمایی
رانندگی هوشمند با محاسبه زمان مورد نیاز برای توقف خودروها در پشت چراغ
قرمز از هوش مصنوعی استفاده میکنند. غلط یاب گوشیهای هوشمند کلماتی را
که نادرست نوشته شدهاند را شناسایی و آن را با کلمهی درست جایگذاری
میکنند. آنها شیوه نگارش شما را یاد میگیرند و کلماتی مناسب را برای
تکمیل جمله ارائه می دهند. دستیارهای صوتی گوگل (Google Now) ، اپل (Siri)
و مایکروسافت (Cortana) به سوالات و درخواستهای شما پاسخ میدهند و در
هنگام رانندگی تنها با گوش سپردن به سخنان شما؛ برای دوستانتان پیامک می
نگارد و ارسال میکند . همچنین با شناختی که از شما دارند (مانند سلیقه) به
بررسی رستورانهای نزدیک مورد علاقه شمامیپردازند و بهترین رستوران را
پیشنهاد میدهند.
همچنین برخی از موتورهای جستجوگر مانند گوگل شیوه
جستجو نمودن شما را یاد میگیرند و متناسب با آنچه که به دنبال آن
میگردید، نتایج را سفارش سازی میکنند. به تبلیغات هوشمند گوگل نیز
میتوان اشاره کرد: کافی است یک اپلیکیشن را از فروشگاه اپلیکیشن گوگل
(Google Play) دانلود و یا فیلمی را از یوتیوب نگاه کنید تا تبلیغات مرتبط
با آنها را در سایتهایی که از کدهای تبلیغاتی گوگل استفاده میکنند
مشاهده کنید. اپلیکیشن و سایت فیسبوک را نیز میتوان به عنوان یکی از
سایتهایی نام برد که با استفاده از هوش مصنوعی، تبلیغات خود را برای
کاربران هدفمند نموده و باعث شده است تا سودی چند برابر به دست آورد.
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی میتوان تطابق دادن اثر انگشتها یا چهرهها برای باز نمودن قفل امنیتی گوشیهای هوشمند را نام برد.
در
حال حاضر نرم افزارهایی با استفاده از یادگیری ماشینی ساخته شدهاند که
قادر به تشخیص و توصیف اجسام درون تصویر و تشخیص حالات (احساسات) از روی
صورت هستند. شرکتهای بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت نیز اقدامهایی در
مورد توسعهی پروژههایی مانند سیستم تشخیص اجسام درون تصویر نیز انجام
دادهاند؛ اما تا به حال آن را برای استفاده عموم منتشر نکرده اند. از
معروفترین پروژههای بینایی ماشین با قابلیت تشخیص اشیاء، میتوان پروژهی
Image Identification شرکت Wolfram را نام برد که برای استفاده عموم به
صورت آنلاین منتشر شده است.
فناوریهای نوین
با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت هستند، بطوریکه جوامع بصورت عام و بازار
بصورت خاص با شتابی وصفناپذیر بدنبال ترفندهایی میگردند که بقایشان را
در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین کنند. سازمانها باید بپذیرند که فلسفه
حیاتشان تغییر کرده است و دیگر زنده بودن به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی
مداوم نمیتواند باشد و باید بدنبال رقابت و ابزار آن باشند،
چرا که
امروزه کمتر شرکتی در این عرصه بصورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی کسب
و کار، به تلاش ادامه میدهد و برای اینکه بتوان پابهپای رقبا باقی ماند
یا شاید بسختی و با مهارت بسیار بتوان یک قدم از آنها پیش گرفت، میبایست
به قواعد جدید بازی کاملا مسلط بود تا شاید روزی بتوان خود را یک قاعده
جدید انگاشت.
بنابراین تسلط بر فناوریهای جدیدی مانند هوش تجاری در کسب
و کارها یک الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی میشود. هدف نیز چیزی جز
یادآوری روند روبه رشد و توقفناپذیر نوآوری در فناوری و دگرگونی در نحوه
کسب و کارها نیست. تحولی که در این انقلاب صورت پذیرفته است و دگرگونیهایی
که در رویه تغییرات موجبات بروز اختلافات و پیدایش شکافهای عمیقی را بین
فرداها با امروز فراهم آورده و خواهد آورد.
هوشمندی کسب و کار (به انگلیسی: Business Intelligence) یا هوش تجاری، مجموعهای از نظریات، روشها، فرایندها، معماریها و فناوریهایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده میشود.
اطلاعات کسبوکار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و
توسعه فرصتهای جدید بکار میگیرد. بهره بردن از فرصتهای جدید و اعمال یک
استراتژی اثربخش میتواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت به ارمغان
بیاورد.
اطلاعات کسبوکار میتواند در مقاصد کسبوکاری ذیل بکار برود تا در کسبوکار منجر به تحقق ارزش بشود:
اندازهگیری برنامهای که سلسله مراتبی از شاخصهای عملکرد و محک زنی (مدل
مرجع شاخصها) ایجاد میکند که راهبران کسبوکار در جریان اطلاعات پیشرفت
به سوی اهداف کسبوکار قرار میدهد (مدیریت فرایند کسبوکار).
تحلیل برنامهای که فرایندهای کمی برای کسبوکار
ایجاد میکند که بتواند به شناخت تصمیمات بهینه دست بیابد و به اکتشاف
دانش کسبوکار بپردازد. برنامههای این گروه شامل موارد زیر میشوند:
دادهکاوی، فرایندکاوی، تحلیل آماری، تحلیل پیشنگرانه، مدلسازی پیشنگرانه،
مدلسازی فرایندهای کسبوکار، پردازش وقایع پیچیده تعاملی و تحلیل تجویزی
گزارشدهی/گزارشدهی سازمانی- برنامههایی که زیرساختهای لازم برای
گزارشدهی استراتژیک را در خدمت به مدیریت استراتژیک کسبوکار انجام
میدهند که با گزارشدهی عملیاتی متفاوت است. این نوع گزارشها شامل
مصورسازی داده، سامانه اطلاعات مدیریتی و پردازش تحلیلی برخط (Online
analytical processing) میشوند.
تعامل/ سکوی تعامل- برنامههایی که
از طریق به اشتراکگذاری داده و تبادل اطلاعات الکترونیکی، مناطق مختلف
(داخل یا بیرون از کسبوکار) را برای انجام کار کنار یکدیگر میآورد.
مدیریت دانش- برنامههایی که از طریق استراتژیها و اقداماتشان برای
شناخت، خلق، بازنمایی، توزیع و قادر ساختن سازمان به درک بینشها و
تجربههایی که دانش واقعی کسبوکار هستند سازمانها را تبدیل به شرکتهایی
داده پیشران میسازند. مدیریت دانش به مدیریت یادگیرند و انطباق تنظیمی
منجر میشود.
منبع:پاورپوینت هوش تجاری
دارُالفُنون نام مؤسسه ای بود که در سال ۱۲۳۰ خورشیدی (۱۸۵۱ میلادی) به ابتکار میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان ناصرالدینشاه قاجار برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را میتوان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. در نوشتههای ایرانی، تا دیر زمانی همهٔ دانشگاههای خارجی را دارالفنون میخواندند. ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران جای گرفتهاست.
میرزا تقی خان امیرکبیر محل ساختمان را خود شخصاً در مجاورت کاخهای سلطنتی و در مکانی که سربازان آموزش نظامی میدیدند با موافقت ناصرالدین شاه انتخاب کرد, و به میرزارضاخان مهندس تبریزی که یکی از پنج نفر محصل اعزامی به لندن در زمان عباس میرزا بود دستور تهیه نقشه ساختمان را داد. نقشه ساختمان با استفاده از طرح عمارت سربازخانه ولیچ انگلیس در اواخر سال 1229 آماده و محمدتقی معمارباشی به احداث آن مأمور شد و کار را آغاز کرد.قسمت شرقی بنا در سال 1230اتمام یافت. هشتاد سال پس از فعالیت و در سال 1308 (1348 قمری) ساختمان مدرسه به دستور اعتمادالدوله وزیر وقت معارف تخریب شد و ساختمان فعلی با نقشه مهندسی روسی ساخته شد.ساختمان مدرسه پنجاه اتاق مربعی چهار در چهار ذرعی داشت که در چهار طرف حیاط قرار گرفته بودند. وضعیت ظاهری همه این اتاقها (منقش و مذهب) توصیف شده که مشخص است همه آنها دارای تزیینات چشم نواز نقاشی و گچبری رنگی بودهاند. جلو اتاقها ایوان و سایبان ساخته بودند. در وسط حیاط مدرسه حوض بزرگی قرار داشت که در اطراف آن باغچههایی برای کاشت درخت و ایجاد فضای سبز و گلکاری ایجاد شده بود. حد فاصل باغچهها را خیابان کشی و با آجرهای بزرگ معروف به قزاقی فرش کرده بودند. در ضلع شرقی و در پشت کلاسها چندین مغازه ساخته بودند که وزارت علوم و معارف در بالاخانه آنها مستقر بود. در ضلع شمالی و پشت ساختمان مخابرات امروزی محوطهای وسیع با چند اتاق کوچک و بزرگ قرار داشت که مخصوص دانشجویان شعبه نظامی و بعد از آنها موزیک بود. دارالفنون مجهز به آزمایشگاه فیزیک و شیمی و داروسازی, چاپخانه, کتابخانه, سفره خانه یا غذاخوری بود. در یکی از اتاقهای آن دو اسکلت برای آموزش دانشجویان پزشکی نگهداری میشد. در نیمه اول سال1304 قمری نیرالملوک وزیر علوم با همکاری امین السلطان وزیر مالیه با خرید و تخریب خانههای ساکنان ضلع جنوبی مدرسه, تالار بزرگ نمایش را ساخت تا ناصرالدین شاه, که در سفر فرنگ با تئاتر آشنا شده بود, در آن به تماشای تئاتر بپردازد. دراصلی مدرسه ابتدا به خیابان باب همایون باز میشد که بنا به مصالحی آن را بستند و در ورودی را به خیابان ناصریه یا ناصر خسرو فعلی باز کردند.ساختمان فعلی دارالفنون ساختمان دارالفنون زمان امیرکبیر هشتاد سال پابرجا ماند و با وجودی که همچنان قابل استفاده بود, در سال 1308 خورشیدی تخریب شد. در این سال میرزا یحیی خان اعتمادالدوله قراگزلو وزیر معارف وقت ساختمان اولیه را در هم کوبید و با نقشه و نظارت مارکف, مهندس روسی, ساختمان فعلی را به جای آن ساخت. علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ وقت نیز در سال 1313 در شمال و جنوب, عمارتی را بر آن افزود. در حال حاضر درِ ورودی بنا در شمال شرقی مدرسه و رو به خیابان ناصر خسرو باز میشود. این دروازه به شیوه معماری سنتی دارای طاق زنجیرهای بلندی است. در دوسوی درگاه دو ستون استوانهای نقرهای رنگ طاق این دروازه را نگه داشتهاست. درست بالای در دولنگهای چوبی و قهوهای رنگ مدرسه واژه دارالفنون و سال تأسیس آن 1268 قمری را بر کاشی نوشتهاند. این در که در یکی از چهار کنج مدرسه قرار دارد به فضایی هشتی مانند باز میشود که از سوی دیگر به فضای حیاط راه دارد. ساختمان دو طبقه مدرسه در زمینی مستطیل شکل بنا شدهاست. در رأس هر چهار ضلع چهار پلکان مارپیچی طبقه پایین مدرسه را به طبقه بالا متصل میکند. درحاشیه بیرونی پلهها, نرده آهنی تو پری نصب شدهاست که مانع از سقوط افراد میشود. ساختمان کنونی سی و دو کلاس درس دارد: دوازده کلاس در دو طبقه ضلع شرقی و به همان اندازه در ضلع غربی و هشت کلاس در دو طبقه ضلع شمالی. سالنهای نمایش و غذاخوری نیز در ضلع جنوبی ساخته شدهاند. احتمالاً این دو سالن باید از همان بناهای اولیه دارالفنون باشد و مارکف ساختمان کلاسها را تخریب و بازسازی کردهاست.
خشم
حالت برانگیختگی و هیجان شدید در هنگام روبهرو شدن با محرکهای نامناسب
محیطی است. احساس خشم بخشی از زندگی ماست و همه بچهها به نوعی آن را تجربه
میکنند. از اینرو باید بـه بچهها بیاموزیم که چگونه با خشم خود کنار
بیایند. کودکان گاهی احساساتشان را از طریق رفتار بروز میدهند؛ زیرا این
تنها روشی است که به کمک آن میتوانند آنچه را احساس میکنند، بیان کنند.
حس
خشم، سرخوردگی و بلاتکلیفی درباره چیزی، یا احساس گناه و شرم میتواند
موجب اشباع احساسات فرزندان یا خستگی و ناخوشی فیزیکی آنان شود و به طغیان
احساسی یا رفتاری آنها بینجامد.
خشم در کودکان
یکی از شایع ترین مشکلات است.دلیل خشم در کودکان این است که نمی توانند
درک درستی از محیط اطراف خود داشته باشند . از آنجا که کودک نوپاست، هر چند
احساسات او بسیار قوی است اما وسیله کافی برای ابراز ناامیدی را ندارد و
همین او را بیش از پیش ناامید کرده و از عصبانیت منفجر می کند. در نهایت او
به دیگران حمله کرده با تنها وسیله دفاعی اش به یعنی کتک زدن به کودک دیگر
آسیب می رساند.
به طور کلی ناراحتی یک کودک به دلیل جدایی والدین ،
بیماری ، مرگ ، تولد خواهر یا برادر، تغییر منزل و یا دیگر اتفاق های مهم
زندگی ، اغلب در او پنهان می ماند و با بروز عصبانیت و پرخاشگری به کودک
آسیب می رساند. زیرا او احساس می کند مورد آزار و اذیت واقع شده و سعی می
کند این احساس را منتقل کند.
اگر کودک لطیفه ای برای مهار کردن موقعیت
حاد روحی بگوید و یا کوله پشتی برادرش را پرت کند ، به هر حال این رفتارها
به میزان زیادی به الگوی رفتاری خانواده اش بستگی دارد. مخصوصاً این
رفتارها در خانواده هایی شایع است که خشم، داد و فریاد و پرخاشگری هایی مثل
" به هم زدن در" در آنها مشاهده می شود. در بیشتر خانواده هایی که در
مقابل احساسات ، اتفاقات و هیجانات ناآرام و سرکوبگر هستند، الگوی دیگری
وجود دارد. " الگوی کودکان رفتارهایی است که آنها در اطرافشان می بینند.".