هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه وضعیت اقتصادی خانواده با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بویراحمد در سال 1395 میباشد.این مطالعه روی 100 نمونه تصادفیخوشهایی انجام شد.ابزارهای مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه وضعیت اقتصادی_ وضعیت تحصیلی ، آزمون های تحصیلی و موفقیت تحصیلی این گروه از دانش اموزان ،وآزمون-های ویژه ارزیابی درامد شامل شاخص توده دانش آموزان و بود.از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.یافته های پژوهشی نشان داد که بین وضعیت اقتصادی با وغیت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معنیداری وجود داشت.در این تحقیق دو نوع پرسشنامه یکی خاص وضعیت مالی اقتصادی دانش آموزان با موفقیت تحصیلی بالا و متوسط و دانش آموزان با افت تحصیلی استفاده شده است و اطلاعات جمع آوری شده در قالب جداول فراوانی و نمودارها و آزمونهای آماری توصیف و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که فقر خانواده مهمترین عامل افت تحصیلی دانش آموزان وضعیت مالی والدین می باشد .
در بررسی راه های توسعه تعلیم و تربیت کشورمان، عواملی مثل رشد بی رویه جمعیت، هزینه بری ناشی از افزایش نرخ ثبت نام وخرج تحصیل و ارتقای سطح کیفی تحصیل و پیشرفت تحصیلی به ویژه در مدارس راهنمایی، به عنوان یک مسأله مهم میباش د .تحقیق انجام شده پیرامون میزان تأثیر سطح اقتصادی والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد که در فرضیه های فرعی نشان می دهد بین میزان درآمد والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تفاوت معنی داری وجود دارد یعنی هر چه میزان سطح درآمد والدین در سطح بالاتری باشد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیشتر است و هر چه میزان درآمد والدین در حد پایین تری باشدپیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمتر است.در این تحقیق در فرضیه اصلی اثر قطعی تأثیر سطح اقتصادی والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مشاهده می شود و میزان درآمد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط مستقیم و مثبت دارد.جامعه آماری در این تحقیق انجام شده شامل 6 مدرسه دخترانه راهنمایی مشغول به تحصیل بوده تعداد آنها 300 نفر می باشد که ازبین آنها 90 نفر دانش آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب کرده تحقیق روی آنها انجام گرفته و همچنین از معدل نمرات دانش آموزان برای جمع آوری داده ها استفاده شده است.در این تحقیق والدین دانش آموزان از لحاظ سطوح تحصیلی به زیز فقر ، فقر ، متوسط و بالاتر تقسیم گردیده اند.کارهای آماری انجام شده فرضیه اصلی و فرعی تحقیق را تایید کرده است. یعنی رابطه معنی داریبین سطح اقتصادی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان وجود دارد . که این نتیجه تحقیق با نتیجه تحقیقات ذکر شده در پیشینه تحقیق همخوانی داشته است وحاکی از اهمیت سطح درآمد والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان می باشد.
منبع:تحقیق رابطه وضعیت اقتصادی خانواده با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی