در این مقاله در راستای تبیین تاثیر
رسانه های جهانی بر هویت فرهنگی جوانان ، نخست مفهوم جهانی شدن و فرایند
آن تشریح و سپس به مفهوم هویت اشاره نموده و دیدگاه جامعه شناسان معاصر را
در این رابطه مطرح و در ادامه ضمن توصیف رسانه های جهانی و ترسیم وضعیت
کنونی آن در ایران وجهان، به نقش رسانه های جهانی در هویت فرهنگی جوانان
اشاره نموده ودر خاتمه با توجه به نظرسنجی به عمل آمده از دانشجویان رشته ی
ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در خصوص موضوع نتایج حاصله
از تحقیق ارائه شده است.
امروزه
رسانههای جمعی، بهمنزلة شاهراه اطلاعاتی جوامع، و نقش آنها در
فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، بهویژه هویت ملی، مورد توجه
صاحبنظران و محققان علوم انسانی ـ اجتماعی قرار گرفته است. در این ارتباط
رویکردها و رهیافتهای نظری متفاوتی عرضه شده است. نظریة ارتباطات
گلولهای بر شکلگیری هویت بر مبنای رسانهها تأکید کرده است. دربرابر،
برخی صاحبنظران به قدرت تحلیل اطلاعات و فرهنگ بهرهوری از رسانهها
اشاره کردهاند. در این میان، برخی نیز با عرضة رویکرد تعادلی بر نقش
دوگانه و متناقض رسانهها در شکلدهی و فرسایش هویت ملی تأکید
داشتهاند. با توجه به موارد فوق، هدف اساسی این مقاله بررسی میزان و نوع
محتوای برنامههای مورد استفاده از رسانههای تلویزیون و ماهواره و
اینترنت و میزان گرایش به هویت ملی شهروندان و نیز چگونگی رابطه بین
متغیرهای فوق در جامعة آماری مورد مطالعة کاشان، بهمنزلة شهری سنتی و در
معرض نوگرایی، است.
تلویزیون ماهوارهای به تلویزیونی گفته میشود که سیگنالهای آن از طریق ماهواره مخابراتی پخش میشود و روی زمین توسط یک دیش ماهواره و رسیور قابل دریافت است. رسیور ماهواره میتواند یک گیرنده دیجیتال برای تلویزیون ماهوارهای باشد یا یک تیونر درون خود تلویزیون.
در بسیاری از مناطق جهان، حتی نقاطی که تلویزیونهای زمینی و کابلی قابل استفاده نیستند، میتوان از شبکهها و سرویسهای ماهواره استفاده کرد.
امروزه برای حذف مشکلات تنظیم آنتن زمینی و نیز برای زیبایی فضای شهری و حذف انبوه آنتنهای روی پشتبام، کشورها از پکیجهای ماهوارهای شبکههای داخلی خود استفاده میکنند.
در موارد مختلفی در ایران مأموران بخش امنیت اخلاقی نیروی انتظامی اقدام به جمعآوری بشقاب ماهوارههای شهروندان کردهاند که گاه با ورود به داخل منازل نیز همراه بودهاست.همچنین نیروی انتظامی وعدهٔ برخورد شدید قانونی بر اساس قانون مبارزه با ماهواره با نصابان و فروشندگان ماهواره را داده است.
با این وجود علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، در آذرماه ۱۳۹۲ ضریب استفاده از ماهواره در بین مردم تهران را ۷۱ درصد اعلام کرده بود.
منبع:تحقیق تاثیر رسانه های جمعی (ماهواره) براجتماع