روابط عمومی (به انگلیسی Public relations یا به اختصار PR) به علمِ مدیریتِ چرخهٔ اطلاعات، مابینِ یک فرد یا سازمان، (اعم از بازرگانی و اقتصادی، دولتی یا سازمان مردمنهاد)، با عموم اطلاق میگردد. روابط عمومی، به مثابهِ پُلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن.روابط عمومی عبارت است انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت مؤسسه به مخاطبان ان و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این گروهها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع. روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروههایی که با آن در ارتباطند انجام میدهد.
هم روابط عمومی و هم تبلیغات برای ساختن برند و ارتباط با مخاطبین احتمالی کاربرد دارند و تفاوت اصلیشان در پولی بودن تبلیغات است در حالی که روابط عمومی اصولا نباید پولی به رسانهها پرداخت کند. (البته همانطور که گفتم، این مسئله در ایران نادیده گرفته میشود.)
تفاوتهای دیگر تبلیغات و روابط عمومی از این قرارند:
جامعهی هدف در تبلیغات کوچکتر است و با دقت بیشتری انتخاب میشود تا به فروش منجر شود. روابط عمومی با عموم مخاطبین سر و کار دارد و جامعهی هدف را خیلی محدود نمیکند.
هدف روابط عمومی افزایش آشنایی مخاطبین با برند و بعد ایجاد اعتماد است. هدف تبلیغات، افزایش فروش است.
در تبلیغات شما روی تمام مراحل و محتوا کنترل دارید. در روابط عمومی، شروع کار از سمت شماست اما کنترل نتیجه و محتوای منتشرشده در اختیار رسانهها قرار دارد.
نگاه روابط عمومی بلندمدت و استراتژیکتر از تبلیغات است.
محتوای تبلیغات همیشه قابل باور نیست و اعتماد مخاطبین به آن کمتر است. اعتماد به رسانهها و محتوایی که در اثر فعالیتهای روابط عمومی منتشر میشود، بیشتر است.